I en tid der privatbilismen må ta mye av støyten for miljøforandringene, med stadig strengere krav til CO2-utslipp og annet, er det naturlig at det dukker opp en del kreative løsninger. Renault er blant de mange bilprodusentene som satser på å nå de strenge kravene som kommer, blant annet ved å lansere et knippe el-biler.

Les våre mange Renault-tester her.

Det vi ser her kalles Z.E. Concept, der "Z" står for Zero og "E" for Emission. Altså null utslipp. Den lille toseteren er basert på produsentens artige Kangoo Be Bop-konsept, og måler 3,95 meter fra snute til hekk. Altså bare fem centimeter lengre enn en Mazda 2 - som du for øvrig kan lese flere tester av her.

Lekent med termos-inspirasjon

Nullutslippsbilen har fått et lekent utseende, og designerne har virkelig fått lov til å være kreative hva former og farger angår. Bilen skal være oversiktlig og lett å manøvrere i byen, samtidig som den skal bruke lite energi og by på all den komforten som vi forventer i en bil i dag.

Les om alle Paris-bilnyhetene her.

Karosseriet er lagd etter samme prinsipp som en termos; to isolerende plater med luft mellom gjør at bilen skal holde behagelig temperatur. Solcellepaneler på taket kjøler ned - eller varmer opp - bilen når den står parkert. I tillegg har Renault tatt hensyn til at hendene og ansiktet opplever temperatur på en annen måte enn resten av kroppen, og dermed fokuserer de på å holde riktig temperatur rundt hender og ansikt mens resten av bilen godt kan være kaldere eller varmere. Dette for å spare energi.

Vi har filmet Z.E. og en rekke av de andre tøffe konseptbilene i Paris. Se filmen her!

Se saken

Sært og artig

Bilen har også en del andre typiske konseptbil-særegenheter. Når føreren nærmer seg bilen, lyser det opp logoer som viser at bilen har gjenkjent passasjerene og justerer klimaanlegg, speil og slikt deretter. En lysstripe utenpå dørene viser hvor mye strøm som er igjen på batteriet - nesten som på mobiltelefonen din.

For Z.E. er en ren el-bil med litium-ion-batterier, der en 95-hesters el-motor med 226 Nm skal gi anstendige fartsressurser selv med last i bilen. Rekkevidden på den 1520 kg tunge bilen sies det ikke noe om, men dette vil Renault helt sikkert si mer om når produksjonsutgaven av elbilen deres er klar.

Les alt om Paris-utstillingen her!

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!