Som vi tidligere har skrevet, skulle Mazda presentere en ansiktsløftet utgave av roadsteren MX-5 på Paris-utstillingen. MX-5 har - helt siden første generasjon ble lansert - vært en av våre favorittbiler; kombinasjonen av herlige kjøreegenskaper, lav vekt, ikke noe unødvendig tull, fine motorer og lav prislapp har gjort den til verdens mest solgte roadster. Med MX-5 klarte Mazda å ta opp arven fra de herlige, britiske sportsbilene, men i moderne tapning og ikke minst med kvalitet.

Vi har naturligvis testet både den vanlige MX-5 og Roadster-Coupé-utgaven med sammenleggbart, hardt tak. Les om de herlige bilene i vår omfattende testoversikt!

Forbedring hos begge

Nå får den kjøreglade storselgeren, både modellen med stofftak og den med sammenleggbart, hardt tak, altså en midtlivsoppdatering. Og Mazda er klare på at den herlige bindingen mellom fører og bil ikke skal være noe dårligere enn før.

Den har fått Mazdas nye frontdesign, med en mer smilende grill, større luftinntak, nye hovedlys og nye tåkelys. Den nye fronten skal også gi bedre aerodynamiske egenskaper. I tillegg skal de nye sideskjørtene hjelpe luftstrømmene, mens den nye støtfangeren bak er bredere og litt tøffere enn før.

I Paris vil alle bilprodusentene vise alt det nye og tøffe de skal lage. Les alt om den store bilutstillingen i Paris her.

Interiøret er forfinet, med høyere grad av kvalitetsfølelse enn tidligere. Mazda har endret litt på dørlommene for å gi mer beinplass, og armelenene i dørene og i midten er blitt mykere. Nye lakkfarger er også tilgjengelig.

=

Enda mer turtallsglede

Men vi bryr oss egentlig ikke så mye om dette her. For det tekniske Mazda har gjort med MX-5, er mye mer interessant. De understreker stadig at den fortsatt skal være særdeles kjøreglad, og det setter vi pris på.

Turtallssperra på motorene er flyttet 500 omdreininger opp, så vi virkelig kan få gleden av å dra de flotte sugemotorene langt ut på turtallet. Dette som en følge av bedre innvendig presisjon i motorene, som igjen kommer som en følge av smidd veivaksel, omarbeidede stempler og nye ventilfjærer. Innsuget er i tillegg endret for flottere motorlyd.

Motoreffekten er uendret, men endringene skal ha gjort bilen enda morsommere å gasse med. Sekstrinnsgirkassa er oppgradert for enda glattere girskift, og automatgirkassa har fått nye funksjoner og nye styringsprogrammer for økt kjøreglede.

Enda mer kjøreglede

Ingeniørene har forfinet understellsoppsettet en smule, noe som skal ha gitt lavere tyngdepunkt for mindre krengning og enda mer naturlig bevegelse i bilen når man svinger, og dette skal også ha gjort den herlige styrefølelsen enda bedre enn før. Og alt dette skal også ha ført til bedre komfort.

Noen ekstra avstivninger av karosseriet skal dessuten bidra til at begge MX-5-variantene har lavere støynivå enn før. Roadster-Coupé har også fått litt ekstra lydisolering her og der, for enda lavere støynivå. I tillegg er ekstrautstyrslista mer omfattende enn før, for økt komfort.

Mazda har dessuten redusert forbruket på MX-5. Dekk med lavere rullemotstand, redusert friksjon i motorene, noen endringer på girutvekslingene, oppgraderte katalysatorer og lavere luftmotstand skal redusere forbruket og utslippet en smule.

Les alt om Paris-utstillingen her!

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!