© Foto: Egil Nordlien

Designeren

Navn: Oskar Johansen

Alder: 34

Yrke: Industridesigner i Permafrost (www.permafrost.no)

Bosted: Oslo

Kjører: Mazda MX-5

Bidrag: 888

Industridesigneren Oskar Johansen (34) fra Oslo har skapt furore ved å bli en av ti finalister i meget prestisjefylte Peugeot Design Contest. Hans prosjekt "888" var ett av over 2500 innsendte bidrag, og nå har han altså muligheten til å gå til topps i en verdensomfattende kappestrid.

Noen av dere har allerede møtt Johansen. Vi Menn Bil nummer tre 2007 presenterte tre norske designere som alle hadde sendt bidrag til Peugeot Design Contest, og en av dem var altså dette årets finalist. I fjor var åtte bidrag signert nordmenn, men ingen av dem nådde opp i en knallhard konkurranse, der bidraget skal bestå av håndtegninger, skisser. 3D-tegninger og Photoshop-baserte arbeider.

At Oskar Johansen lyktes i år, er oppsiktsvekkende. Norge har aldri vært et bilproduserende land, og vi har svake tradisjoner innen bildesign. Lengst så langt har Einar Johan Hareide kommet - han var designsjef hos Saab en periode på 90-tallet.

img

Klikk på bildet for å se en større versjon. Faksimile: Vi Menn Bil

=

Peugeot Design Contest

En designkonkurranse for amatørdesignere og industridesignere, avholdt annet hvert år i regi av Peugeot. Årets arrangement er det fjerde. Rundt 2500 bidrag er sendt inn, og av disse gikk først tretti videre til en semifinale. Senere har ti gått videre til finalen.

Vinneren presenteres 2. oktober, under bilutstillingen i Paris, og mottar også en sjekk på 10 000 euro. Vedkommende vil også få to billetter til Shanghai Motor Show i 2009, samt reiseutgiftene dekket. Den gjeveste premien er likevel at vinnerbilen vil bli masseprodusert som modellbil i skala 1:43. Og - kanskje - at det dukker opp et tilbud fra bilindustrien?

www.peugeot-concours-design.com

Kan krympes ved parkering

Årets oppgave var å designe en bybil som kan takle fremtidens storbyer, samtidig som nøkkelverdiene og behovene i vårt eget århundre skulle ivaretas. Fire viktige elementer måtte være på plass: miljøvennlighet, sosial harmoni, rasjonalitet og interaktiv mobilitet.

Johansens Peugeot 888 har plass til to personer, og er designet for det aktive bymenneskets transportbehov. Gjennom en sentral aksling kan den krympes ved parkering, samt kjøres i en posisjon som gir optimal oversikt over trafikken. Ved landeveiskjøring øker akselavstand så vel som hastighet, og setene tilpasser seg hele tiden bilens posisjon.

Hvert hjul har en elektromotor som drivkraft, og energien hentes fra en batteripakke i bagasjerommet. Lokket på bagasjerommet er dekket med solceller, for lading av batterier.

=

Det franske bidraget ""Seed"" er nordmannens favoritt i finalen.

Mer arbeid gjorde susen

- Hos dagens bybiler er proporsjonene bare forminsket i forhold til vanlige biler. Ofte er de små, høye, korte og litt rare. Jeg ønsket å lage en større bil, som kunne krympes ved behov. Dermed kunne linjeføring og volum få et større spillerom, sier Johansen.

- Var du overrasket over å bli blant de ti?

- Veldig. Er jo med på dette for moro skyld, men på den andre siden så la jeg mer arbeid i bidraget i år enn i fjor. Oppgaven var også mer interessant.

- Har du en egen favoritt?

- Seed av franskmannen Yann Terrer.

Navnet "888" er selvsagt ikke tilfeldig valgt. det følger Peugeots navnehistorikk med tre sifre, men henspeiler også på de ulike konfigurasjonene bilen kan kjøres i. Det liggende åttetallet - uendelighetssymbolet - er dessuten også et merke for miljøegenskaper.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!