Det er fort gjort og alle kan lære det. Det er også en god investering for problemfritt bilhold!

-La bilen stå med motoren slått av i ca. 5 minutter. Da renner oljen ned i kammeret der peilepinnen står og målingen blir korrekt.

-Peilepinnen står som regel godt synlig plassert i motorrommet. Ofte er den markert med et oljekannesymbol på toppen, eller så er den bøyd i en liten sløyfe som man kan stikke fingeren inn i før man drar den opp.

-Ha et papir klart til å tørke av pinnen, så slipper du søl. Stikk deretter pinnen helt ned igjen i hullet, for så å dra den opp igjen, og les av nivået.

-Det er vanlig at det er 1 liter differanse mellom merkene på pinnen, så hvis ditt oljenivå ligger midt imellom, fyller du på en halvliter olje. Hvor mye du har fylt, ser du på målestreken på oljekannen.

-Oljen fyller du på ved å skru av det lille runde lokket på toppdekselet på motoren. Her er det lurt å bruke en trakt slik at man ikke søler. Husk at man ikke skal fylle for mye.

Hvis man søler og oljen renner ned på eksosmanifolden, kan det fort lukte brent og ryke litt. Tørk derfor opp det som måtte renne utenfor.

-Skru på lokket på toppdekselet, vent i noen minutter og peil gjerne oljen en gang til får å se at nivået er korrekt.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!