Den som venter på noe godt venter normalt ikke forgjeves. Men spørs om ikke Audi risikerer å være litt sein på ballen med Q7 V12 TDI? Det er to år siden denne skribenten begynte å skrive om bilen, den gang ganske begeistret, om at "nå kommer den".

For to år siden ble den varslet til neste sommer - altså i 2007. Nå er det mest sannsynlig at vi kan oppleve den på veien til jul.

Men for en julepresang til den som har lyst og magemål. Med 500 hester og 1000 newtonmeter dreiemoment fra en TDI-motor med 12 sylindere og seks liter slagvolum. Eller helt presis 5934 ccm.

Diesel i utvikling

0 til 100 km/t går unna på 5,5 sekunder, og toppfarten er elektronisk begrenset til 250 km/t. Og det har ikke skjedd uten utvikling i TDI-teknologien. Motoren produseres hos Györ i Ungarn - og ettersom stadig nye drypp om bilen er dukket opp i media, desto mer synker også oppgitt forbruk. Nå oppgir Audi et dieselforbruk på 1,13 liter/mil i følge EU-normen under blandet kjøring.

Trykket i common rail innsprøytningen er hele 2000 bar, som fordeles av piezoinjectorer med åtte hull. Mer visuelt er det med 20-tommers hjul som standardutrustning, og kanskje mer imponerende for dem som ser litt dypere i felgene - også keramiske bremser er standard.

Full pakke med bilder og data kommer straks - følg med.

Den store oversikten: Her finner du hva dagens bilene koster. Du kan også sammenligne forskjellige biler du vurderer.

Ørkenreven Q7? Neppe, men med 1000 Nm dreiemoment kan den nok skyfle sand.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!