De fleste bilprodusentene jobber hardt med miljøbiler om dagen, noe som vil avspeile seg på den kommende Paris-utstillingen. Honda er blant dem som har drevet med dette en stund, og lanserte hybridbilen Insight allerede i 1999 - to år etter at Toyota lanserte Prius i hjemlandet.

Honda mener at hybrider er et mellomstadium før vi får brenselscellebiler - noe de også har jobbet mye med de siste årene.

Les også: KOMMER HYDROGENBILENE?

Snodig kult-forgjenger

Insight var den første masseproduserte bilen i USA som klarte 70 mpg-grensen - altså 0,34 liter på mila i snitt. Bilen hadde en enliters, tresylindret bensinmotor med 70 hk, kombinert med en elmotor som yter rundt 12 hk.

Den snodige bilen er liten og annerledes, og ble raskt en kultbil i USA, blant kjendiser, politikere og andre som ville markere et standpunkt - eller bare skille seg ut.

Honda har også lansert en hybridversjon av Civic i sedanutførelse, og denne kan du lese vår test av her.

Les vår test av Toyota Prius her.

Nå, på den kommende Paris-utstillingen, skal Honda vise konseptutgaven av neste Insight. De sier selv at den skal være inspirasjonen for produksjonsutgaven, og konseptet har klare likhetstrekk med brenselscellebilen FCX. Vi håper de fleste linjene tas med til produksjonsutgaven.

- Insight skal levere hybridteknologi til en ny generasjon kunder, forteller Honda-folket i pressemeldingen. Bilen skal bli langt rimeligere enn den første Insight - de hevder til og med at den skal være den rimeligste hybriden på markedet til nå.

Spesifikasjonene sies det foreløpig ikke noe om, verken hva slags forbrenningsmotor den har eller hvor kraftig batteripakken er. Heller ikke noe om forbruk, utslipp og rekkevidde.

Femseter med bagasjerom

Den femdørs og femseters kombicoupéen er bygd på en ny plattform, der batteripakken og kontrollenheten til hybridsystemet er plassert under bagasjeromsgulvet. Dette skal gi et anstendig bagasjeromsvolum, samtidig som tyngdepunktet holdes lavt.

Den nye Insight skal komme på markedet neste vår, og selges både i Europa, Japan og i Nord-Amerika. Med tanke på våre bilavgifter, og drivstoffprisene vi har om dagen, kan dette kanskje bli din neste bil?

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!