Retur for totakt?

Nå kommer motoren som både er en totakter og firetakter.

Sist oppdatert

Ricardo leverer teknologi og konsulenttjenester til transportindustrien, og i samarbeid med et knippe partnere fra bilindustrien har de nå bygd en ganske så spesiell motor. 2/4SIGHT er navnet på teknologien, som sømløst kan veksle mellom å være en to- eller firetakter. En totakter jobber jo på annenhver takt - en firetakter trykker bare på hver fjerde - og har også et bedre effekt-til-vekt-forhold enn en firetakter.

Testmotoren har direkte bensininnsprøytning, og er både kompressor- og turbomatet. En datahjerne sørger for å styre absolutt alt som kan styres individuelt - som ventiler, innsprut, tenning, overtrykk - på hver av sylindrene. Og motoren har ingen kamaksel. Dermed kan motoren forandre måten den jobber på etter behov. Ved visse belastninger kan ventilene åpnes for hvert stempelslag i stedet for annethvert, og siden luft, tenning og bensin styres nøyaktig kan sylinderen suge inn samtidig som den er i arbeidsstakten.

Den tresylindrete, én liter lille testmotoren yter 150 Nm allerede ved 1000 o/min og 230 Nm ved 2500 o/min, og målet er at den i toliters V6-format skal yte det samme som en 3,5-liters V8 - og testmotoren gir 27 prosent reduksjon i bensinforbruket i forhold til denne. CO2-utslippet blir dermed også kraftig redusert, og siden motoren yter mer i forhold til volumet, kan volumet, den fysiske størrelsen og vekten reduseres. Dessuten er ventilene som vanlig plassert på toppen, og den smøres på normal måte, så man slipper å forbrenne olje - i motsetning til hva andre totaktere gjør.

Ricardo og samarbeidspartnerne jobber nå med å bygge dette systemet som en komplett enhet som erstatter kamakselen i allerede eksisterende motorer. Dermed kan det tenkes at dette etter hvert blir innført i produksjonsbiler om ikke så altfor lang tid.

www.ricardo.com

TILBAKE TIL HOVEDARTIKKELEN.

Denne saken ble første gang publisert 03/09 2008, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også