Knallhard kamp om bilkundene:

Frister med utstyrsflesk

Høyere renter bremser nybilsalget. Da må forhandlerne være ekstra flinke til å lokke.

Foto: Foto: Pål André Skogen
Sist oppdatert

Annonsene har ett eneste siktemål: Å friste oss til å kjøpe ny bil selv om vi er blitt mer opptatt av hvor mye vi har i lommeboka og det aktuelle rentenivået.

Les alle våre biltester her

Klikk Bil har pløyd riksavisene den siste uka og funnet fram til en rekke annonseblomster fra bilbransjen. Felles for de fleste er at de tilbyr utstyrspakker til bedre priser, mens enkelte nøyer seg med å vise fram bilene. At bilbransjen har en markedsjobb å gjøre, tydeliggjøres av salgstallene så langt i år.

Ved utgangen av juli var det solgt 71 170 personbiler, og det er 6578 færre enn på samme tidspunkt i fjor. Det tilsvarer en nedgang på 8,5 prosent, og tallene viser at trenden har forsterket seg utover året. Spørsmålet er om salget vil falle ytterligere utover høsten.

- Jeg har ingen direkte indikasjoner på at det er tilfelle, men importørene har sagt at de ventet seg et svakere marked i år. I fjor var det jo veldig hett. For så vidt også 2006, med henblikk på en del avgiftsomlegginger som kom da, sier senioranalytiker Anders Hovde i analyseselskapet TNS Gallup til Klikk Bil.

Toyota pynter bruden

Toyota smører hardest på med utstyr til nedsatt pris på sine godt modne modeller for å tiltrekke seg interessenter - til tross for at de allerede er i salgstoppen. I en offensiv for privatleasing av utvalgte modeller, tilbys familiebilen Avensis med en utstyrspakke til 50 000 kroner som er satt ned til 8900. Det blir en differanse på 561 prosent i favør av kunden.

- Dette behøves når markedet faller og vi har utgående modeller, sier informasjonsdirektør Per Arne Skramstad i Toyota Norge AS.

Han vil imidlertid ikke svare på om den store avanseforskjellen innebærer tap for importør og forhandlere.

- Her er alle med og gir sitt, for dette er virkelig en gavepakke til kundene, mener Skramstad, som hevder at Toyota satser mange millioner kroner på slike kampanjer i år.

Dollar-rabatt

Opel satser også på utstyrspakken for å promotere sin Corsa-modell. Men Corsa-dealen er ikke like rå som Avensis-tilbudet: For 4900 kroner skal du få godsaker som normalt koster 18 000 kroner.

Jeep-, Dodge- og Chrysler-importøren Bertel O. Steen AS har også satt ned prisene på flere modeller med noen titusener, men her dreier kampanjen seg mest om lav dollarkurs.

Skoda har kampanjepriset sin Octavia Arctic 4x4 TDI-modell, mens Suzuki kjører sine klassiske "norgespakker" med utstyr til 25 000 kroner "inkludert i prisen" på sine modeller. Suzuki-importøren gasser også på med annonsekampanje for den eneste Isuzu-modellen de selger, nemlig pickupen D-Max. Først og fremst er det store ord som preger annonsen, i tillegg til godord sakset fra presseomtaler av bilen.

Audi på sin side, tar seg ikke bryet med å kommunisere priser i en fersk annonse for Audi A3. Ikke engang frapris er oppgitt.

Komplett oversikt over alle biler på markedet her

Utstyrskåte nordmenn

Annonsekampanjer eller ikke - bilanalytiker Hovde antar at nybilsalget stopper på rundt 100 000 når året er omme.

- Det er kvalifisert gjetning, men mye tyder på det, sier Hovde.

- Er det et typisk trekk at det smøres på utstyr i perioder med salgsnedgang?

- Ja, det er det. Og det er faktisk også i tråd med nordmenns bilvalg generelt. Store motorer drar prisene opp, derfor er trenden at man velger en moderat motorisert bil og mye utstyr. Mitt inntrykk er for eksempel at Møller selger mange dyre Volkswagen Passat med toliters motorer. Folk legger pengene i komfort- og sikkerhetsutstyr, mener Hovde.

Denne saken ble første gang publisert 27/08 2008, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også