Det britiske bilteknologiselskapet MIRA, som også bistår bilprodusenter med konsulentarbeid, har hatt et prosjekt gående i samarbeid med Energy Saving Trust, et britisk, statsstøttet selskap som jobber for å redusere utslipp av CO2.

Nå er et av resultatene fra samarbeidet klart: et hybrid-ettermonteringssystem som passer på allerede eksisterende biler.

Prosjektbilen H4V - som betyr "Hybrid 4wd Vehicle" - er i utgangspunktet en helt ordinær Skoda Fabia stasjonsvogn med 80-hesters dieselmotor som driver forhjulene. MIRA har satt inn en 35 KW-elmotor ved hvert bakhjul som samkjøres av deres egen, elektronisk kontrollerte differensial, og i bagasjerommet har Fabia´en fått tre kompakte og lette litium-ion-batteripakker av nyeste sort. Batteripakkene kan lades mens de er i bilen, dessuten kan de tas ut hver for seg for å lades innendørs - eller for å drive noe annet som går på strøm. Fint når du skal ha party på stranda.

En styreboks sørger for at batteriene tappes på mest mulig hensiktsmessig måte, og sørger for at overskuddsenergi fra bremsing og motorbrems overføres til batteripakkene. Sammen med noen små endringer av fronten på bilen - for bedre aerodynamikk - skal dette gi test-Fabia´en et snittforbruk på 0,37 liter på mila. Altså en reduksjon på 61 prosent.

Systemet er foreløpig kun et forskningsprosjekt, og ikke ment for salg. Men det er vel ikke lenge før noen kommersielle aktører kjøper seg inn for å gjøre dette tilgjengelig for markedet. MIRA antyder at hybrid-ombyggingen vil koste drøye 20 000 kr for en typisk diesel-framhjulstrekker.

www.mira.co.uk

TILBAKE TIL HOVEDARTIKKELEN.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!