Start-stopp-funksjon, altså en funksjon som automatisk stopper motoren i de tilfellene du vanligvis ville stått på tomgang - som når du venter på grønt lys i lyskryss og slikt - og som automatisk starter motoren igjen når du trykker clutchpedalen for å sette bilen i gir igjen, er jo begynt å komme på markedet. Og stadig flere biler vil få dette i nær framtid.

Vi har prøvd dette i praksis, i biler som Mini og BMW, og det fungerer upåklagelig - det er stille og godt når man står stille, og motoren er i gang igjen når den skal brukes. Dette systemet skal gi lavere forbruk, og dermed lavere utslipp.

Men til nå har dette kun vært å finne på enkelte manuellsjaltede biler. Girkasseprodusenten ZF, som ble slått på målstreken i kampen om å bygge den første åttetrinnsautomatgirkassen - Lexus fikk en slik først - får neste BMW 7-Serie som første kunde for sin nye åttestegete automat. Girkassen skal alene gi 11 prosent lavere forbruk sammenliknet med deres egen sekstrinnsautomat, som i følge produsenten selv skal være markedets mest effektive.

Nå har ZF vist en videreutvikling av den nye automatgirkassen, med et integrert start-stopp-system. En akkumulatortank for hydraulikkolje - som måler 5 x 19 cm - er plassert i bakkant av de øvrige hydraulikkomponentene i girkassa, og tar dermed ikke opp noe ekstra plass. Hydraulikktanken får trykk når det inni kassa beveger på seg, og når bilen stopper, beholdes dette trykket. Når motoren starter igjen, brukes oljen direkte mot girskift-delene i girkassa, for å sette den i gir igjen.

ZF sier at dette er en mye enklere, rimeligere og mer plassbesparende løsning enn alle andre kjente alternativer i en automatgirkasse. Det reduserer oppstartstiden for girkassa fra 0,8 til 0,35 sekunder - noe som i praksis skal være forskjellen mellom "ingenting skjer!" og momentan respons når lyset skifter til grønt. Dessuten skal det gi ytterligere fem prosents drivstoff- og utslippsbesparelse.

www.zf.com

TILBAKE TIL HOVEDARTIKKELEN.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!