Bioetanol, eller E85, er i utgangspunktet en god ide, siden etanolen er CO2-nøytral. Men problemene er mange; regnskog hugges for å gi plass til nye dyrkningsfelt, mais- og sukkerrørfarmene som nå leverer til drivstofformål tar opp plassen til matproduksjon, de følger ikke alltid arbeidsmiljøloven - barnearbeid, elendige arbeidsforhold og luselønninger er vanlig - og dessuten koster det både energi og utslipp å foredle og ikke minst frakte drivstoffet fram til pumpa.

Svenske Sekab, som er en av Europas største leverandører av bioetanol, vil nå bli de første i verden til å levere verifisert bærekraftig etanol. Spriten skal kvalitetssikres i alle ledd, i miljø-, klima- og sosialt perspektiv. De har brukt 18 måneder på å utvikle et rammeverk med kriterier som skal dekke hele syklusen til etanolen, fra sukkerrørsfeltene i Brasil til det blir brukt i bilen. Dette er gjort i samarbeid med et knippe brasilianske etanolprodusenter, og skal tilfredsstille alle kravene internasjonale organisasjoner som FN og EU har satt til arbeid. I dette ligger også nulltoleranse for barnearbeid, slavearbeid og avskogning, og strenge krav til lønninger, arbeidsrett og arbeidsforhold.

Den første bæredyktige spritlasten kommer til Sverige i august, og Sekab sier at de gjør dette nå av egen interesse og vilje, siden det ser ut til at det drøyer før EU eller andre kommer med ordentlige krav til etanolen.

TILBAKE TIL HOVEDARTIKKELEN.

© © 2006 General Motors

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!