Noen ganger dukker det opp løsninger som er så enkle at det er rart det ikke er kommet før. Det blir stadig mer vanlig at små, effektive, spreke og drivstoff- og utslippsvennlige motorer erstatter større og mer ineffektive motorer, både alene i en bil og sammen med elmotorer i hybrider. Men for at de små motorene skal være fleksible nok til å fungere i det daglige, krever de overlading i en eller annen form. Turbo er en god ting, men ulempen er at det krever mange og til dels kostbare komponenter. Forsinkelsen før en turbo spinnes i gang av eksosen er også en utfordring, som riktignok til en viss grad kan reduseres av å bruke enda dyrere biter. Likevel er man aldri i tvil om at det er en turbomotor man kjører rundt med, og det er særlig merkbart i kø- og bykjøring. Og det er jo i slike tilfeller forbruket og utslippene som regel er absolutt høyest.

Med en kompressor slipper man denne forsinkelsen, siden den drives rundt av veiva og gir overtrykk med en gang motoren går. Men selv om en kompressor gir masse deilig overtrykk allerede fra tomgang, kreves det en god del motorkraft for å dra den rundt. Britiske Controlled Power Technologies, eller CPT, har nå kommet med en nesten skremmende enkel løsning på dette problemet: En elektrisk drevet kompressor.

Deres variable torque enhancement system, VTES, eller "variabelt dreiemomentsøkende system" er egentlig en helt vanlig kompressor, som drives av en elmotor i stedet for ei reim fra veivakselen. Den trenger 0,35 sekunder før den gir fullt trøkk, og kan enkelt monteres på eksisterende motorer. Og den skal fungere perfekt som et tillegg til en vanlig turbo; kompressoren gir overtrykk i bunnregisteret, og turboen overtar når eksostrykket får et anstendig nivå.

CPT sier at om den trekker 2 kW fra batteriet, vil kombinasjonen av kompressoren og en turbo gi rundt 20 kW ekstrakraft ut igjen på veiva. Og dynamoen - eller overskuddsenergi fra bremsing - fyller jo batteriet kjapt opp igjen.

Og VTES er klart til produksjon, så nå er det bare å vente på at bilprodusentene og andre motorbyggere henger seg på.

TILBAKE TIL HOVEDARTIKKELEN.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!