Design er et skummelt tema, spesielt når det kommer til bil. Det noen synes er verdens peneste bil, kan bli stemplet som verdens styggeste av naboen. Likevel finnes det visse uttrykk som ikke passer på noen biler. Det har tydeligvis ikke Renault forstått, ettersom de påstår at deres nye Symbol oser av eleganse og prestisje.

Vi vil ikke gå så langt som å kalle Symbol for en regelrett stygg bil, men at den ikke skriker prestisjebil kan vel de fleste være skjønt enige om.

Mangeårig motorjournalist og Klikk.no-kollega Kjell Magne Aalbergsjø er også enig i dette:

- Dette er ganske ordinært, og kan muligens tiltale et konservativt sedanmarked. Sammenlignet med Mégane sedan, er Symbol kjedelig og mangler friskheten og spensten vi finner i den større Mégane. Dette er egentlig ikke mer enn vi hadde forventet av en sedan med utgangspunkt i Renault Clio, og for en modell som skal stå på egne hjul er dette skuffende. Men det er ikke første gang Renault lager små og passe kjedelige sedaner. Renault 5 ble i sin tid også sedan, og heller ikke den var spesielt vellykket.

Trolig også gassdrift

På motorfronten holder Renault oss fortsatt i mørket. Det eneste vi får opplyst er at den vil bli levert med både bensin- og dieselmotorer. På bakgrunn av bildematerialet Renault har sluppet, er det også grunn til å tro at bilen vil bli levert med mulighet for gassdrift.

Symbol kan kanskje regnes som en mer påkostet versjon av Dacia Logan, som i noen land markedsføres som Renault. Videre fortelles det at den deler understell med Clio II, men vi har likevel en mistanke om flere delte komponenter enn som så. Grunnen til dette er at Symbol-navnet tidligere har blitt brukt som "ekstranavn" på stasjonsvognutgaven av Clio.

Om bilen i det hele tatt kommer til Norge er usikkert. Renault sier bilen primært er laget med Øst-Europa og Nord-Afrika i tankene.

Symbol vil bli presentert på publikum på bilmessen i Moskva som åpner dørene 26. august.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!