På årets Pebble Beach Concours d'Elegance - en tradisjonsrik feiring i California der klassiske biler og vakre former feires i en slags skjønnhetskonkurranse - stiller Cadillac opp med en helt ny bil.

Som 5-Serie

Cadillac har valgt en distinkt designretning, så dette er biler du kjenner igjen på veien. På Bebble Beach presenterer de BMW 5-Serie- og Audi A6-konkurrenten CTS i stasjonsvognutgave, for dem med ekstra lastebehov.

Bilen har nesten nøyaktig de samme ytre mål som en BMW 5-Serie; den er 4,86 meter lang, 1,84 bred og 1,50 meter høy. Men mer interessant er det særegne, barske og dramatiske skallet der de mange kantene dominerer.

Skal være kjøreglad

CTS Sport Wagon deler det meste med sedanutgaven av CTS, men den er sju millimeter kortere. Likevel skal den ha plass til 720 liter bagasje bak setene; riktignok målt etter amerikansk standard, og dermed ikke helt sammenliknbart med de europeiske bagasjeromsmålene.

Produsenten skryter av anstendige kjøreegenskaper, og med tanke på hvordan den hårete og 556 hk sterke CTS-V-utgaven av sedanen har klart seg på Nürburgring, er det tydelig at de kan lage ordentlige kjøremaskiner, når det er det de vil. CTS-V taklet Ringen på 7.59,32, og ble dermed den raskeste produksjonssedanen på banen til nå.

Bare store motorer

Interiøret er påkostet, med håndkuttet og håndsydd skinnkledning, og en del friske detaljer. Bakseteplassen sies det ikke så mye om, men Sporty Wagon får i hvert fall et stort soltak som skal slippe mye lys inn i bilen.

Bilen kommer både som bakhjulstrekker og med firehjulstrekk, men motorutvalget bidrar til å begrense hvor stort salget blir her i landet. For når man kun kan velge mellom en 3,6-liters bensindrikkende V6 på 304 hk, en 263-hesters utgave av samme maskin og en 2,9-liters diesel-V6 med 250 hk, blir prisen høy. Motorene kan kobles til sekstrinns automat- eller manuellsjaltede girkasser, og skal visstnok være forholdsvis drivstoffgjerrige. Men store motorer skal jo ha litt å drikke¿

Youtube-video av CTS-V:

Les hele saken

Se flere saker fra: Årets biler fra A til Å

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!