Vi har stor sans for Audi A6. Den byr på en fin kombinasjon av komfort og sportslighet, den gir en påkostet følelse og har flott ergonomi. Drivlinjene er gode, og med firehjulsdrift har den også vinterkvaliteter som virkelig duger.

Nå, fire og et halvt år etter at vi så den for første gang, får bilen en midtlivsoppdatering. De ytre endringene er ikke voldsomt store - grillen, støtfangerne, luftinntakene og tåkelysene har fått ny form.

Du får den med LED-kjørelys om du koster på deg en oppgradert xenonlys-pakke, og LED-baklysene er endret en smule. Dessuten får du bilen i en del nye farger.

Litt nytt innvendig

Heller ikke innvendig er det de helt store forandringene. Men støynivået skal være lavere, og dessuten kan du få bilen med to separate stoler bak i stedet for den vanlige treseterssofaen.

Instrumentene er nye for bedre synlighet, og du kan få setene trukket i et nytt skinnmateriale og med nye farger.

Lavere forbruk

Da er det kanskje viktigere og mer interessant at Audi har gått gjennom motorpaletten for å redusere forbruket. De seks bensinmotorene og fire dieselmaskinene bilen leveres med skal alle være mindre drivstofftørste.

Bensinprogrammet går fra en turbomatet tolitersfirer på 170 hk, en 2,8-liters V6 på 190 eller 220 hk, og en 4,2-liters V8 med 350 hk.

A6 får også en nyutviklet treliters bensin-V6 med kompressormating,

290 hk og 420 Nm - sistnevnte tilgjengelig fra 2500 til 4850 o/min. Denne kommer med Tiptronic-automat og firehjulsdrift som standard, og sedanutgaven av 3,0 TFSI, som den heter, gjør 0-100-sprinten på 5,9 sekunder. Samtidig skal den ikke ha mer enn 0,95 liter på mila i snitt.

Snill dieselutgave

Om du vil ha den med dieselmotor, kan du velge mellom en toliter på 136 eller 170 hk. Førstnevnte skal være ekstra gjerrig - og har fått Audis e-betegnelse som skal indikere at dette er en slags miljøutgave. Den har forhjulstrekk og leveres med sekstrinns manuellkasse eller en trinnløs Multitronic-automat; om du vil gire selv, drikker den 0,53 liter på mila, og automatmodellen gjør 0-100 km/t på 9,9 sekunder.

CO2-utslippet for manuellgirutgaven er 139 gram per km, noe som må sies å være svært anstendig for en såpass stor bil.

Noen av årsakene til til e-utgavens hyggelig forbruk, er at servostyring-pumpa kun kobles inn når den trengs, bilens dynamo gjenvinner noe energi når man motorbremser, og bakkeklaringen er to centimeter lavere.

I tillegg har fronten fått noen små endringer som skal bidra til å gi bilen bedre aerodynamikk. De to høyeste girene har lengre utveksling, og en girskiftindikator forteller føreren om når det er mest drivstofføkonomisk å gire.

Hjelper sjåføren

Alle A6-variantene med 190 hk eller mer kan fås med firehjulsdrift, og da bruker Audis nyeste utgave av systemet som i utgangspunktet fordeler 60 % av drivkreftene til bakhjulene. Dette kan automatisk økes til 85 %, eller reduseres til 35 % avhengig av behovet.

I tillegg har Audi finjustert understellet for bedre komfort og økt sportslighet. Du får også bilen med luftfjæring. Bilen har filskifthjelper som varsler deg om det er en bil i blindsonen eller i området rundt, og et radarbasert system hjelper deg med å holde bilen i riktig fil og ikke skli over i en annen.

Radarstyrt cruisekontroll er tilgjengelig, det samme er ryggekamera.

Lettere å bruke

Audis MMI-brukergrensesnitt, som brukes til styring av stereoanlegg, navigasjonssystemet og en rekke av bilens funksjoner øvrige, er oppgradert, og skal være enklere og samtidig mer avansert enn før.

Du kan også få bilen med en innebygd harddisk på 40 GB, der du kan lagre 5000 MP3-låter. Alt som har med MMI-systemet å gjøre kommer opp på en sjutommers fargeskjerm på dashbordet.

De aller fleste endringene på facelift-utgaven av A6 kommer også på Allroad og på den V10-motoriserte S6. Bilen skal komme hit i oktober.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!