Designlegendens vakreste verk

Andrea Pininfarina omkom i en ulykke torsdag. Vi hedrer ham ved å vise mesterverkene.

Pininfarina har designet en hel del Ferrarier. Denne 599-en er absolutt noe av det kuleste.
Det er ikke bare eksotiske superbiler som har kommet fra Pininfarina. Her er en Peugeot 1007.
Pininfarina har et eget firma i Sverige, Pininfarina Sverige AB. Selskapet er eid 60/40 av Pininfarina og Volvo. Det er den svenske avdelingen som har designet den siste modellen av C70.
Maserati er et annet italensk superbilmerke Pininfarina har jobbet for. At de har gjort en god jobb med denne Quattroporten, er det ingen tvil om.
Form følger kanskje funksjon mer enn vanlig i dette tilfellet. Enzo Ferrari er definitivt en ""elsk eller hat""-bil.
Å lage en bil som fortsatt ser bra og eksotisk ut 13 år etter lanseringen, er en bragd. Det har Pininfarina helt klart greid med Ferrari 355.
Her er nok en bil hvor form følger funksjon. Ferrari F40 er fortsatt en av verdens heftige superbiler, selv om det er over 20 år siden den kom.
Pininfarina har også bygget mange konseptbiler. Her er Maserati Birdcage, som ble bygget i forbindelse med Pininfarinas 75-årsjubileum i 2005.
Maserati Gran Turismo er nok en italiensk sportsbil som er blitt tegnet av Pininfarina.
Publisert Sist oppdatert

Pininfarina er et av de desidert største - både i størrelse og rykte - bildesignstudioene i verden. Studioet har vært med i produksjonen av alt fra Maserati og Ferrari til Peugeot og Volvo. I tillegg til biler designer firmaet også blant annet busser og tog.

Pininfarina ble startet av Battista Farina i 1930. Han hadde tilnavnet "Pinin", som betyr barn, og la senere til dette i etternavnet.

Scooterulykke

Torsdag 7. august ble en trist dag for bilverdenen. Andrea Pininfarina (51), barnebarnet til Battista og administrerende direktør hos Pininfarina, omkom i en scooterulykke på vei til jobb.

Pininfarina ble ifølge flere kilder kjørt på av en bil som krysset veibanen. En lastebil parkert langs veikanten blokkerte sikten, så da de oppdaget hverandre, var det allerede for sent.

Andrea Pininfarina har hatt en rekke ledende stillinger i firmaet helt siden 1983, da han fikk ansvar for Cadillac Allanté. Ifølge de som har møtt Andrea, var han en mann som satte både familie og jobb høyt. Han etterlater seg tre barn i alderen 14 til 22 år.

Vyer

Tidligere i år uttalte Andrea Pininfarina at han hadde store planer for merket. En elektrisk bil var under planlegging, og Pininfarina skulle ta steget fra å være en ekstern designer til å bli et eget merke.

Dette får aldri Andrea Pininfarina være med på, men vi håper hans etterkommere vil ta opp arven.

I bildegalleriet på toppen kan du se de noen av de heftige bilene som har startet sine liv hos Pininfarina i periode 1987 til 2008.