Skoda Octavia E85:

Er samvittighet nok?

Det finnes grenser for hvor langt man skal gå for å oppnå god samvittighet.

Sist oppdatert

Skoda Octavia er med den rette motoren en praktisk og hyggelig familiebil. Denne miljøutgaven sklir ikke inn i den kategorien.

Kjøreegenskaper: 4

Octavia stasjonsvogn er en fin bil å kjøre. Siden den er bygget på samme plattform som storselgeren VW Golf, er mye av de samme egenskapene på plass. Bilen opptrer presist og forutsigbart med en god balanse, og understyrer som forventet ved provokasjon. Spesielt sporty er den ikke, men langt mer lettbeint enn flere andre i sin klasse. ESP-systemet er raskt kjapt på pletten hvis ambisjonene blir for store, men til gjengjeld griper det ikke inn i hytt og pine som enkelte andre systemer har en tendens til.

Motor: 2

I mindre konsernprodukter holder 1,6-literen mål, men den har aldri kunnet by på spesielt kraftoverskudd. Den er etter ryktene på vei ut til fordel for mindre turbomotorer som byr på mer dreiemoment og lavere forbruk. Med 102 hester og 148 Nm blir Octavia E85 ganske andpusten, og saken blir ikke bedre med fem personer samt bagasje i bilen.

Den manuelle femtrinnskassen er tight og fin, men virker dårlig tilpasset motorens momentkurve. Siden denne motoren trenger turtall for å prestere, blir lydnivået litt slitsomt, men på lavt turtall i normale hastigheter er støynivået på det jevne. Som fleksimotor kan den både kjøres på E85 (sprit) og normal blyfri 95- eller 98-blanding. Dessverre er det nok litt mange som faller for fristelsen til å fylle vanlig bensin, siden E85 foreløpig kun er å få tak i på enkelte stasjoner.

Ytelser: 2

Som sagt blir motoren for svak for stasjonsvognen Octavia. Når man vet hvor sterke og billige dieselalternativer bilen er tilgjengelig med, blir man skuffet. For å ha noe moment må man til en hver tid legge inn et lavere gir enn normalt, noe som blir slitsomt i lengden.

Noe kunne kanskje blitt bedre med en sekstrinns kasse, men det er nok først og fremst vekt/effektforholdet som taler i mot, selv om Octavia ikke er noe tung bil. E85-modellen når 100 km/t på 12,4 sekunder og topper 188 km/t, og er med det kjappere på papiret enn man får inntrykk av i praksis.

Eksteriør: 4

Selv om skallet på Octavia ikke er blant de mest spennende i bilverdenen, er det både pent og til en viss grad tidløst. Til tross for tre år på markedet holder den seg godt, og det er lite som minner om spartanske og opprustede Skodaer fra tidlig 90-tall.

Visuelt sett ser bilen ut som en typisk Passat-utfordrer i størrelse, men faktumet er at bilen ikke er mer enn noen millimeter lenger enn en Golf stasjonsvogn - tro det eller ei.

Interiør: 4

Til tross for beskjedne utvendige mål, er det imponerende god plass inne i kupeen. Baksetepassasjerene har bra med beinplass, og bagasjerommet på 580 liter er lett å utnytte på grunn av dybden.

Følelsesmessig røper Skoda at merket fortsatt er lavest på rangstigen i Volkswagen-konsernet, for det er lite som er spesielt forseggjort eller jålete. På den annen side er interiøret enkelt og ryddig, og ikke minst funksjonelt. Sittestillingen og innstillingsmulighetene ellers er gode, men prikken over i-en hadde vært om sitteputene kunne justeres enda mer opp i forkant.

Komfort: 4

Det meste er lagt til rette for en komfortabel opplevelse i Octavia E85, men igjen er det motoren som trekker opplevelsen litt i motsatt retning. Selv om den går stille og kultivert på lave turtall, trenger fireren som nevnt turtall for å få bra med kraft - det resulterer i en del motorstøy. Ellers er fjæringen flott satt opp, og sittestillingen god foran og bak.

Sikkerhet: 4

Octavia ble kollisjonstestet hos EuroNCAP da den kom, med blandede resultater. Egentlig klarte bilen seg generelt bra, men blant annet gjorde påkjenningene på førerens kne at bilen kun oppnådde fire av fem stjerner. Det er ikke bra nok i et marked der kun full pott etter hvert har blitt godt nok - et resultat de aller fleste konkurrentene har klart.

Sikkerhetsutstyr har bilen imidlertid bra med, blant annet et velfungerende ESP-system av den uhysteriske typen.

Pris/utstyr: 5

Er det en bilmodell som generelt gir bra med bil for pengene, er det definitivt Skoda Octavia - det samme gjelder for øvrig RS-modellen. E85-utgaven har riktignok ikke motoren vi ville ha valgt, men prisen retter opp litt av inntrykket. 247.000 kroner for en flunkende ny, komfortabel og rommelig stasjonsvogn er nesten som et røverkjøp å regne.

Dessuten er heldigvis ekstrautstyrslista skånet for blodpriser som luksusfetteren Audi har, så en greit utstyrt bil trenger ikke å koste mer enn 10 000 kroner ekstra. Det gjorde vår testbil, uten å virke spesielt ribbet. Bilen er med denne motoren oppgitt til å bruke 0,74 liter per mil ved blandet kjøring, og utslippet 139 gram per kilometer.

Denne saken ble første gang publisert 05/08 2008, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også