Porsche Cayman, som deler teknikk med den åpne Boxster og dermed kan kalles innstegsmodell i Porsche-porteføljen, er så absolutt en kjøreglad bil. Den enda sprekere og enda mer sporty S-utgaven er en enorm glede, uansett vei og hastighet.

Det er få biler i denne prisklassen - den vanlige 245-hesters Cayman koster 780 000 kroner, S-utgaven med 295 hk koster 980 000 kroner - som er i nærheten av å gi såpass med kjøreglede.

Litt mer kraft - og en del mer moro

Porsche er flinke til å lage avarter av modellene sine, og nå lanserer de en Sport-utgave av Cayman S. Den 3,4 liter store boxersekseren har fått åtte hestekrefter ekstra, og ender dermed med 303 hk. Dette kommer antakeligvis av et åpnere eksosanlegg, som i tillegg til ekstra kraft skal frigjøre enda mer godlyd fra bilen.

Sport-utgaven av den midtmotoriserte toseteren har fått Porsches aktive sportsunderstell som standard, noe som legger den én centimeter nærmere bakken enn den vanlige modellen og som skal gjøre bilen enda mer kjøreglad.

Et sett med spacere dytter 19-tommerne lenger ut i hjulbuene, noe som også skal bidra til å gjøre bilen morsommere og samtidig mer stabil å kjøre.

© Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG

Mini-GT3

Cayman S Sport har fått mange hint fra den ultraheftige 911 GT3, blant annet kan du få den i GT3s spesielle grønne eller oransje farge. Den har fått mer innvendig utstyr, det særdeles gripevennlige rattet med alcantaratrekk er hentet direkte fra GT3, og girspaktoppen og håndbrekket er også dekket av alcantara.

Litt ekstra pynt her og der - som blanke innstegslister med Cayman S Sport-logo - hører også med. I tillegg er felgene, sidespeilene og lufteslissene lakkert svart, akkurat som på GT3.

Spesialmodellen skal kun bygges i 700 eksemplarer, og alle får en gravert plakett på dashbordet som forteller hva slags bil dette er og hvilken av de 700 bilene du nå sitter i.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!