I 1906, under en middag med venner fra motorkretser, var godseieren og millionæren Hugh Locke King i et offensivt humør. Litt mer betenkt var han muligens dagen derpå, med tanke på at han hadde garantert sine kumpaner å skulle bygge verdens første ekte racerbane, på eget land og for egne penger.

Locke King hadde bivånet et gaterace på kontinentet, og var skuffet over at ingen briter deltok. "Britene er sjanseløse, siden de ikke har noe sted å trene og teste", var omkvedet. Det ville motorsportsentusiasten Locke King ha en slutt på!

Tre mil sørvest for London eide han et stort landområde. Et egnet sted for å bygge en racerbane, var Locke Kings konklusjon. Og gikk i gang. Gigantomanien tok nok til en viss grad overhånd, for prosjektet bare vokste. Siden det aldri var bygget en racerbane noe sted før, brukte designerne arenaer for hestesport som rettesnor for praktiske løsninger.

Home of Motorsport

Til slutt sto en drøyt fem kilometer lang bane klar, med to langstrekker og to enorme bankinger på hver side. 150 000 pund kostet herligheten Hugh Locke, noe som tilsvarer en god del millioner av samme slag valuta i dag.

Brooklands ble åpnet 17. juni 1907. 6. juli samme år ble det første racet avholdt, og frem til stengningen av banen i 1939 var Brooklands uten sammenlikning Storbritannias "Home of Motorsport".

Det kanskje fineste øyeblikket kom i 1935, da John Cobb satte fartsrekord i en Napier-Railton, med 231 km/t. Den ble aldri slått. I 1937 - for at Brooklands skulle følge opp den nye tiden innen racing - designet fartsrekordholderen Sir Malcolm Campbell en ny racerbane på innsiden av "Outer Circuit".

© Foto: Egil Nordlien

Concorde-fabrikk

Før krigen brøt ut ble Brooklands rekvirert til flyproduksjon. Og på området ble sågar Concorde skrudd sammen så sent som i 1968. Deler av den gamle banen fikk etter hvert en noe tilnærmet permanent bygningsmasse; blant annet er vestsiden i dag dominert av varehus og industri, mens du i sør for eksempel finner Marks & Spencer.

Som så ofte ellers - hadde det ikke vært for en gruppe racingentusiaster kunne denne mildt sagt historisk interessante banen ha forsvunnet i forretningsbygninger og småskau. Interessegruppen Brooklands Society bad i 1977 de lokale myndigheter om at det måtte bygges et museum på en del av området, der også klubbhuset og deler av den gamle bankingen ble hentet frem fra kratt og glemsel.

Museet ble åpnet i januar 1991, og sammen med Mercedes-Benz World (som ligger en liten spasertur unna) gir det publikum en mulighet til å oppleve for- og fremtid på en og samme dag. Brooklands Society (www.brooklands.org.uk) eksisterer fortsatt. Dagens president er ingen ringere enn Sir Stirling Moss (hans far Alfred Moss kjørte mange løp her), og foreningens høye beskytter er Lord March - eieren av Goodwood, der klassikerne Festival of Speed og Revival går av stabelen.

www.brooklandsmuseum.com

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!