Her jobber Schumacher ¿ sammen med Dario Benuzzi og Raffaele De Simone ¿ med California på Fiorano-testbanen til Ferrari.

Ferrari leker ikke når de skal bygge en ny bil. Den sjudobbelte F1-verdensmesteren Michael Schumacher har vært dypt involvert i utviklingen av den kommende 2+2-seteren California, helt fra prosjektets start.

Bilen, som ikke skal presenteres for publikum før på bilutstillingen i Paris i oktober, går nå gjennom hardtesting på vei og bane. Og Schumacher ser ut til å hygge seg med jobben.

- Stor glede

- Som med 430 Scuderia, har jeg hatt stor glede av å være med på dette prosjektet helt fra begynnelsen, sier den tidligere F1-føreren i en pressemelding. Schumacher har samarbeidet med ingeniørene, teknikerne og testførerne for å få bilen så god som mulig, med særlig fokus på å optimalisere bilens prestasjoner.

- California er jo en Grand Tourer, forteller Schumi. - Den er så praktisk og har så mye komfort, selv om den fortsatt er overraskende sporty og morsom å kjøre under alle forhold.

Perfekt til det meste?

- Mens en 430 Scuderia er beregnet for førerne som vil ha den rendyrkede Ferrari-essensen, og som vil ha bilen ut på bane så ofte som de kan, er California bygd for å brukes hver dag og på weekendturer, samtidig som den byr på den ekte Ferrari-opplevelsen, fortsetter Schumacher.

Stort bedre kunne han vel ikke ordlagt seg om han hadde vært sjefsmarkedsføreren istedenfor testføreren, men vi må si oss enige i at Ferrari California - som for øvrig gjør unna 0-100 km/t på under fire sekunder - fremstår som et morsomt "brukskjøretøy".

Det er ikke helt sikkert at Ferraris testførere Dario Benuzzi og Raffaele De Simone har så mye å lære av Schumacher når det gjelder å ratte en Ferrari rundt deres egen testbane¿

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!