Ida har passert en halv million svar:

Svardamen «Ida» jobber for sju

Vegvesenets interaktive svardame, Ida, er usedvanlig sprek. Men sex vil hun ikke vite av.

Sist oppdatert
Ida-prosjektleder Trude Randsjø i Statens Vegvesen er fornøyd med at så mange har funnet fram til den digitale svardama - uten særlig markedsføring.
Ida-prosjektleder Trude Randsjø i Statens Vegvesen er fornøyd med at så mange har funnet fram til den digitale svardama - uten særlig markedsføring.

Kort om Ida

  • Norges første offentlige digitale assistent, driftes av Statens Vegvesen Ida ble valgt fordi det er et et kort nordisk navn, og ganske enkelt står for "interaktiv digital assistent".
  • Kan svare på spørsmål om blant annet førerkort og omregistrering av kjøretøy.
  • Månedlig gir Ida cirka 60 000-70 000 svar.
  • Ukentlig gir Ida cirka 15 000 svar.
  • Daglig gir hun cirka 2000 svar.
  • De fleste dialogene er korte, i gjennomsnitt stiller hver bruker 2,41 spørsmål når hun eller han er innom.

28. juni feiret Ida sitt ettårsjubileum, som norgeshistoriens første offentlige digitale assistent, og i dag har hun svart over 221 000 unike brukere på spørsmål om ymse innen vegvesenets fagfelt - særlig om førerkort og kjøretøyregistrering. Unge som gamle har tatt Ida i bruk, sier prosjektleder Trude Randsjø i Statens Vegvesen, som er begeistret for Idas effektivitet.

- Grovt regnet dekker hun sju årsverk. Men vi vet ikke foreløpig om folk får svar på alt de trenger å vite, og om det tallet derfor er helt reelt, sier Randsjø til klikk.no.

- Siden oppstarten i fjor frem til 22. juli har Ida gitt 531 411 svar, sier prosjektleder Randsjø, som er godt fornøyd med oppslutningen Ida har fått - selv om serveren foreløpig ikke har gått altfor varm.

Ida tenker volum

For tiden spør folk gjerne om årsavgiftoblat, men behovene svinger avhengig av sesong. Totalt 1300 spørsmål og svar finnes inne i databasen, og skal dekke behov både nord-, sør-, vest- og østpå.

- Blant annet kan hun svare på hvilken farge det er på oblatet i år. Det sparer saksbehandlerne våre for en del gjentagende spørsmål. Tjenesten handler mest om å finne det riktige papiret og å slippe å stå i telefonkø, sier Randsjø og legger til at Ida ikke har peiling på hvilke biler som trenger diesel eller hvor store miljøutslipp de har. Ei heller kan hun henvise til forsikringsselskaper eller andre kommersielle virksomheter, siden Vegvesenet er en offentlig aktør.

Førerkort, opplæring og omregistrering ligger høyest på spørsmålslista. Men også spørsmål om når man kan begynne å øvelseskjøre er hyppige. Ida sier heller ikke nei til å vise vei til SMS-tjenesten som gir deg svaret på hvem som eier den og den bilen.

Målet er at Ida skal kunne ta seg av volumspørsmålene - det folk flest lurer på. Når det gjelder kjøretøytekniske ting, kommer imidlertid Ida til kort.

Sier nei til sex

Den første utgaven av Ida var eldre. Siden har hun gjennomgått en foryngelseskur. Først hadde hun rødt hår, så lyst, så krøller, så ikke krøller, så fikk hun den nye uniformen. Til slutt ble hun publisert på Vegvesenets nettsider slik hun ser ut her. Gjerne med et smil...
Den første utgaven av Ida var eldre. Siden har hun gjennomgått en foryngelseskur. Først hadde hun rødt hår, så lyst, så krøller, så ikke krøller, så fikk hun den nye uniformen. Til slutt ble hun publisert på Vegvesenets nettsider slik hun ser ut her. Gjerne med et smil...
... eller med den mer alvorlige minen du ser her. Ida kan nemlig bli oppgitt, til tross for at hun bor i en server. Særlig hvis hun får spørsmål om sex eller vaffeloppskrifter.
... eller med den mer alvorlige minen du ser her. Ida kan nemlig bli oppgitt, til tross for at hun bor i en server. Særlig hvis hun får spørsmål om sex eller vaffeloppskrifter.

Naturlig nok blir det også en del tullespørsmål, og alle blir registrert. Omtrent 40 prosent av spørsmålene kommer utenfor kontortid.

- De litt spesielle spørsmålene kommer ofte natt til søndag ved tre-firetiden. Noen spør om hvordan de kan kappe sin gamle Ford Escort i to for å forlenge den til limousin. Men slikt skal ikke Ida svare på. Vi vil generelt ha minst mulig tullprat, sier Randsjø.

Litt humring blir det imidlertid på prosjektkontoret fra tid til annen.

- Siden hun er singel, blir hun gjerne bedt ut på middag. Men da svarer hun at hun dessverre ikke kan forlate serveren sin.

Til og med Hells Angels har diskutert Ida i sine fora. "Prippen" og "Finnes det så fine damer i Vegvesenet" er blant merkelappene Ida har fått. Blant spørsmålene folk stiller, er det også noen mer vovede.

Noen synes Ida gir kjedelige svar på spørsmål om sex, mens andre gjerne vil at hun skal vise fram puppene. Disse får klar beskjed: "Nå går du over grensen for hva du kan spørre om".

- Litt flørting er hun med på, men ikke mye. Hun er trofast sånn, ler Randsjø.

0,1 prosent klager

Folk synes også å være relativt fornøyd med svarene de får servert av den interaktive damen, som er i akkurat samme humør hver dag.

- Vi har hatt 0,1 prosent registrerte klager, sier Randsjø.

Det tyder på at brukervennligheten har nådd et akseptabelt nivå, men prosjektlederen har ingen konkret oversikt over mørketall. Langt fra alle velger å si fra om det de ikke fant.

- Vi har en egen mailadresse som kun gjelder Ida. Mange misforstår og sender Ida-spørsmålet sitt til denne adressen, men den er kun ment for oppfølging av tjenesten, sier Randsjø, som har et par fornyelser i ermet.

- Til høsten kommer en markedsundersøkelse som inneholder spørsmål som "Har du fått svar på det du lurte på" og "Er du mann eller kvinne". Målet er hele tiden å forbedre tjenesten, legger hun til.

I løpet av året kommer også en fullstendig revisjon av hjemmesiden til Vegvesenet, og Ida er sentral i denne omarbeidingen.

Denne saken ble første gang publisert 25/07 2008, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også