Nylig var det igjen tid for det tradisjonsrike Pikes Peak-bakkeløpet. For 86. gang kjørte de løypa, som går opp Pikes Peak i Colorado, USA, og som som vel kan kalles en av de mest skremmende etappene i motorsportsverdenen.

Veien mot toppen er nesten 20 kilometer lang, den består av 156 svinger, og underlaget skifter fra asfalt til grus omtrent midtveis. Starten ligger 2866 meter over havet, og målgang ligger 4300 meter over havet. På veien opp får førerne stadig sola midt i trynet, den tynne lufta gjør at hjernen og kroppen fungerer dårligere, og den stjeler også 30% av motoreffekten.

1829 meter fritt fall

Som om ikke dette er nok, er løypa ikke akkurat spesielt godt sikret - og flere steder faller du veldig langt om du kjører ut. Den ene svingen bærer navnet "Bottomless Pit", og kjører du ut her er det 1829 meter ned til bakken.

I år, som i fjor og året før det, stakk 58 år gamle Nobuhiro "Monster" Tajima av med seieren. Monster er president i Suzuki Sport, og i fjor satte han ny bakkerekord på ti minutter og ett sekund.

Vi tar vel ikke for hardt i om vi kaller Pikes Peak verdens mest krevende billøp. Det er mange steder som kan gjøre vondt her...

Ekstrapremie og 1007 hk

Arrangøren - og Monster - hadde som mål å slå bakkerekorden og den magiske timinuttersgrensen i år, og en ekstrapremie på 25 000 dollar ble utlyst for bragden. Men dårlige kjøreforhold gjorde et rekordforsøk nærmest umulig - løpet ble rødflagget fjorten ganger, og flere av deltakerne måtte til legebehandling etter å ha kjørt av veien.

Monster kjørte for øvrig det som en gang i tiden kanskje kunne kalles en Suzuki XL7. Bilen, som er velkjent for de som har spilt Gran Turismo på Playstation, har en twinturbomatet, 3,6-liters V6 på 1007 hk og 1000 Nm plassert bak førersetet. Og den har selvsagt firehjulstrekk.

Du er nødt til å unne deg en kikk på Pikes Peak-galskapen. For her er det bildans på høyt nivå - hele tiden med livet som innsats. Så klikk i vei!

Den legendariske, vakre og prisbelønte Climb Dance-filmen der Ari Vatanen kjører en Peugeot 405 T16 i 1988:

En Ruf Yellowbird som danser oppover:

Mike Ryan kjører en enorm Freightliner-trekkvogn i 2006:

Den forhjulsdrevne ´66 Oldsmobile Toronado:

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!