Når bilprodusentene skal lage en ny bil, må de jo kjøre den på offentlig vei for å teste den ut. Og samtidig vil de gjøre det de kan for å holde bilen hemmelig - å avsløre utseendet lenge før bilen kommer på markedet kan gi konkurrentene gode ideer, samtidig som de ikke vil gjøre de framtidige kjøperne lei utseendet allerede før bilen er på markedet.

Noen ganger er bilprodusentene svært kreative når de skal kamuflere en bil de tester. En enkel måte å kamuflere en bil på, er jo å bruke et skall de allerede har. Slik som Jaguar gjør i dette tilfellet, for eksempel.

Vekk fra det klassiske

Det vi ser her, er neste generasjon av Jaguars elegante sedan XJ. Bilen, som etter planen skal komme i 2011, får visstnok et utseende som er mye mer lik den nye XF enn dagens klassiske XJ. Årsaken til at Jaguar tar et skritt bort fra den tradisjonsrike XJ-designen, er visstnok at den nye XF selges i så mye større antall enn XJ.

Bilen som våre spionfotografer her har tatt bilder av, har den nye modellens teknikk under det gamle skallet. Og som vi ser, måtte karosseriet modifiseres ganske så markant for at man skulle få plass til bredere sporvidde og en del nye tekniske komponenter. På fagspråket kalles dette en mule.

Firedørscoupé

Teknikken er for øvrig ikke helt ny. Jaguar velger å bruke den eksisterende aluminiumsplattformen, som har vist seg enkel å modifisere og fornye. Den ferske XF er et godt eksempel på at de klarer dette; S-Type-basisen er blandet med XK-biter, og resultatet er glimrende.

Hvordan den nye XJ blir seende ut, blir bare spekulasjoner. Men å anta at den får visse linjer fra firedørscoupéen XF, kombinert med noe fra klassisk Jaguar, er nok ikke veldig feil. I tillegg sier ryktene at den skal bli mye mer vågal i formspråket enn XF.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!