En Porsche Cayenne er for mange selve symbolet på miljøfiendtlige biler - selv om de relativt få eksemplarene som er bygd i bunn og grunn står for en forsvinnende andel av forurensningen her i verden.

Det var mange som ble overrasket - og også skuffet - da sportsbilprodusenten Porsche kom med en SUV. Men de som har kjørt Cayenne, kan vel være enige om at den er så tro mot Porsches tradisjoner som det går an i en såpass stor, tung og høy bil.

Mer miljøvennlig

Porsche eier en stor del av Volkswagen-konsernet, og den tekniske basisen for dagens Cayenne deles også med Volkswagen Touareg og Audi Q7. Cayenne kom på markedet i 2002, og nå nærmer det seg tiden for utskiftning av modellen. Våre spionfotografer har allerede kommet over bilen på test.

Den nye ventes å komme i 2010, og internpolitiske stridigheter mellom Porsche og Volkswagen vil etter all sannsynlighet føre til at Porsche får sin Cayenne før den nye generasjonen Touareg kommer. Audi vil på sin side vente til 2013 med å bytte ut Q7.

Cayennes største problem, er at den er tørst. Veldig tørst, særlig i de sprekeste utgavene. Neste generasjon skal bli mye mer drivstofføkonomisk, og den vil også komme i dieselutgave og i en hybridversjon. Slik avgiftssystemet for biler er her i landet, vil dette antakeligvis føre til at Cayenne også blir en del rimeligere.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!