Den nye sportsbilen, som skal presenteres for hjemmepublikummet på London Motor Show 22. juli - og da skal også det offisielle navnet på "Project Eagle" avsløres - har fått utseende i vant Lotus-stil. Den blir markedets eneste midtmotoriserte 2+2-seter, og bak setene har den en 3,5-liters Toyota-V6 på 280 hk.

Og for å ta prestasjonene med det samme: den skal klare 0-100-sprinten på rundt fem sekunder, og toppfarten skal være rundt 260 km/t. Men disse tallene er foreløpig ikke bekreftet.

For barnefamilier

Skal vi dømme ut fra bildet, blir ikke Project Eagle stort større enn den lille Elise, men baksetet skal være brukbart for barn - den har til og med Isofix-fester for barneseter - eller for voksne over kortere avstander. Kunden kan også velge bort baksetet, og i stedet få en ren toseter med ekstra bagasjeplass der bak. Og i det bakerste bagasjerommet, som har aircondition så varmen fra motorrommet rett foran det ikke skal koke alt man har, skal man få plass til et golfsett.

Lotus har utviklet bilen på den beryktede Nürburgring, og sier at kjøreegenskapene er finslipte for å stå i stil med bilmerkets gode tradisjoner på dette området - bilen skal være ordentlig sportslig å kjøre. Og allerede tidlig i utviklingsfasen konkluderte de med at bilen er mye raskere enn en Elise rundt Nürburgring, og mer stabil i høy fart enn Exige. Den har ABS-bremser og ESP, og selve strukturen skal også være trygg og stabil.

Mer moro på vei

Interiøret i 2+2-seteren er sporty, og skal samtidig ha en litt påkostet aura. Skinnkledde overflater, et stort LCD-display som viser alt man behøver å vite når man kjører preger førermiljøet. Den blir tilgjengelig med stor fargeskjerm i dashbordet for navigasjon og multimedia, og Lotus sier at bilen får et av bilindustriens mest sofistikerte stereoanlegg - utviklet i samarbeid med Alpine.

Bilen er for så vidt ikke helt klar ennå - Lotus sier at de har igjen et halvt års utvikling. I følge Lotus skal de første bilene leveres til kundene neste vår, og de har planer om å bygge 2000 biler i året. En åpen versjon og en rendyrket sportsutgave er også på vei.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!