For enkelte er ikke engang 612 hk nok. AMG, Mercedes-Benz´ interne avdeling for trimming og andre sportslige oppgraderinger, har nå lagt vantene på sin allerede heftige SL 65 AMG. Resultatet er ganske enkelt vanvittig.

Black Series er navnet på ekstremutgavene av de allerede så heftige AMG-modellene. Og nå kommer SL 65 AMG i Black Series-utgave.

Ekstrem forvandling

Karosseriet har gjennomgått en ekstrem forvandling. Bilen er fjorten centimeter bredere i fronten, skjermene stikker ordentlig langt ut, og taket - som ellers er nedfellbart på Mercedes-Benz SL - er fast og lagd av et karbonfiberforsterket plastmateriale. En rekke andre karosseribiter er også byttet ut med karbonfiberforsterket plast, så vekten holdes nede. I tillegg har bilen fått et knippe lufteslisser, for å fore motor og bremser og slikt med kjølende luft og for å slippe den oppvarmede luften ut igjen. Designen er sterkt inspirert av dagens og fortidens AMG-racerbiler.

Endringene - og fraværet av mekanismen som legger ned og åpner taket - har fjernet 250 kg av vekten i forhold til en standard-SL 65 AMG. Så nå veier bilen 1870 kg.

Enorme krefter

Den seks liter store V12´en er trimmet ytterligere; nå gir den 670 hk ved 5400 o/min. Dreiemomentet er fortsatt elektronisk begrenset til ekstreme 1000 Nm - mellom 2200 og 4200 o/min. Godt hjulpet av en oppgradert femtrinnsautomat og en hissigere differensialbrems skal SL 65 Black Series klare 0-100 km/t på 3,9 sekunder. Og toppfarten er elektronisk begrenset til 320 km/t.

Interiøret er naturligvis også av det svært sportslige slaget - iblandet en smule luksus. Alt man forventer av utstyr er på plass, og den har svært dype og fastklemmende seter av karbonfiber. Taket og dørstolpene er kledd i alcantara, rattet er enda mer gripevennlig enn i standardbilen, og en rekke karbonfiberbiter pynter opp og bidrar til å holde vekten nede.

Sporvidden er mye bredere enn på en "vanlig" SL 65 AMG, og enorme hjul - 19-tommere foran med 265/30-dekk, 20-tommere bak med 325/30-dekk - skal bidra til at kraftpakken har kjøreegenskaper i ypperste klasse. Det meste av understellsbiter er nye i forhold til standardbilen, og AMG sier at bilen skal by på enormt mye moro.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!