Det er ingen voldsomt synlige endringer 3-serie nå får. BMW sier selv at de forfiner det de allerede har. Snuta, sideskjørtene og hekken har fått noen små forandringer, men på tross av at lyktene er nye foran og bak, har 3-serie fortsatt litt snodige baklys.

Litt bedre på det praktiske

Interiøret er også oppfrisket en smule, med nye materialer og farger man kan velge mellom, og en og annen ny bryter og knapp. Bryterne i dørene har fått ny plass, og noen oppbevaringsrom er blitt større enn før.

Systemet for styring av alt som skjer i skjermen i midtkonsollen, eller iDrive som BMW kaller det, er nytt. Nå kan den store knappen vris og dyttes i flere retninger, og bilen har i tillegg fått et knippe knapper som kan programmeres med ordrer man ofte gir til bilen. For eksempel "ring hjem" eller "vis veien til hytta". Du kan også koble bilen til Internett og hente ned kjøreruten du lagret da du satt i sofaen i går kveld.

Mer start-stopp

Teknisk er det kanskje litt mer å si. 330d har fått en ny motor, med 245 hk og 520 Nm mot dagens 231 hk og 500 Nm. Denne skal også drikke mindre og slippe ut mindre av forskjellige ulumskheter. Ellers består motorprogrammet som før av fem bensinmotorer fra 143 til 306 hk og fem dieselmotorer fra 136 til 286 hk.

BMW utvider samtidig EfficientDynamics-systemet - som gjenvinner bremseenergi, har automatisk start- og stoppfunksjon, som kobler ut dynamo, airconditionkompressor og slikt når det ikke trengs, og som lukker igjen lufinntakene i fronten når de ikke trengs - til å omfatte flere modeller.

To norgesvennlige

En spennende nyhet for norske bilkjøpere er at 318d blir tilgjengelig med sekstrinnsautomat. Dessuten er fem av motoralternativene tilgjengelig med firehjulstrekk, blant annet for den 163 hk sterke 320d.

Dermed kan 320xd - som den første firesylindrede 3-serie med firehjulsdrift noensinne - bli en svært norgesvennlig bil. Og grommodellen 335i blir tilgjengelig med dobbeltclutch-sjutrinnsautomaten vi har smakt på i M3, noe som gir kjappere akselerasjon og lavere forbruk.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!