Med nye Fiesta ønsker Ford å gi sine kunder en blanding av kinetisk design og det siste innen avansert bilteknologi. Samtidig skal den bygge videre på tradisjonene som har gjort Fiesta til en sjeldent populær bil i over tre tiår.

Fiesta vil bli tilgjengelig både i tredørs- og femdørs-form, og hele seks motoralternativer vil bli tilgjengelige for kunder verden over. Fire av disse er bensindrevet, mens to går på diesel.

Fokuset på miljø har vært veldig viktig for Ford i utviklingen av den nye modellen, og målet er at den skal slippe ut 11 000 tonn mindre CO2 på verdensbasis kontra forrige generasjon Fiesta. Det "grønne" inntrykket forsterkes ved at også en ECOnetic-utgave med et CO2-utslipp på kun 99 g/km vil bli å finne i modellutvalget. Denne er utstyrt med en 1,6-liters Duratec turbodieselmotor.

Men Ford har heller ikke glemt entusiastene. Generelt sett, og som du kan lese i flere av våre tidligere tester, kjører flere Ford-modeller svært så sporty og bra, og siden nye Fiesta er bygget på samme plattform som kjøreglade Mazda 2 blir nok denne intet unntak. Derfor har Ford passet på å tilby en Zetec S-utgave med en 120-hesters bensinmotor. La oss håpe de også setter en ST (Sport Tecnologi) i produksjon etter hvert. Generelt sett er faktisk den nye Fiesta 22 % raskere enn forgjengeren, samtidig som utslipp og forbruk er senket. Og så ser den jo ikke akkurat kjip ut heller..?

Etter 32 år på markedet har den nye modellen et visst forventningspress på seg. Det lover bra, og vi håper å kunne gi deg et førsteinntrykk etter den internasjonale lanseringen i september.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!