Peugeot 308 er nå klar som coupé-cabriolet, der det harde taket legges ned eller tas opp på 20 sekunder - kun ved å trykke på en knapp. 307 CC-etterfølgeren er stilfull, og produsenten sier at den skal være dynamisk i oppførselen.

Varm i nakken

Fireseteren har fått et litt annet førermiljø enn de lukkede søsknene, med dypere og mer støttende seter med innebygde nakkestøtter. Nakkestøttene har også innebygde ventiler som blåser varm luft rundt nakken til de foran - det er jo nakken som vanligvis får den største trekk-påkjenningen når en kjører åpent. Systemet har fått navnet Airwave, og man kan selv velge temperatur, viftehastighet og retning på luftstrømmene. Altså en litt videreutviklet utgave av det herlige Airscarf-systemet Mercedes-Benz har i blant andre SLK.

Coupé-cabrioleten skal være praktisk i det daglige, både med mer plass i baksetet - de skryter selv av at beinplassen og bredden i baksetet er blitt bedre enn på 307 CC - og større bagasjerom. Når taket er på kan du få med 465 liter bagasje, noe som reduseres til 266 liter når taket er der det skal være. Altså nede i bagasjerommet. Forsetene får en knapp man kan trykke på når noen skal inn i baksetet; da skyves setet automatisk framover.

Skal være trygg

308 CC skal være en sikker bil. Peugeot sier at den strukturelle stivheten er svært god, noe som også virker positivt inn på kjøreegenskapene. Den har et godt knippe kollisjonsputer, og det den skal ha av elektroniske hjelpemidler. Og bak har den aktive veltebøyler, som popper opp dersom uhellet skulle være ute. Bremsene er også større enn på de lukkede utgavene.

Bilen har fått bredere sporvidde enn søsknene, noe som også burde bidra til en mer stødig oppførsel på veien. Den kommer med en 1,6-liters bensinmotor på 150 hk eller en tolitersdiesel på 140 hk, og Peugeot legger stor vekt på at den kan leveres med store navigasjons- og stereosystemer.

Se mange bilder av den åpne nykommeren her!

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!