Muligens vet du ikke hvem Eugen Bjørnstad var. Her er kortversjonen: Bjørnstad var Nordens beste kappkjører på trettitallet. Han kjørte først og fremst Bugatti og Alfa Romeo, men også ERA.

Han deltok i billøp over hele verden, i en tid da bilsport var utrolig farlig. Som Bjørnstad sa til undertegnede i 1990: "En av mine spesialiteter var å montere ekstra bensintanker på løpsbilene, så jeg kjørte jo rundt i brannbomber. Brannsikre kjøredresser fantes ikke - vi kjørte i overalls om sommeren og nikkers om vinteren".

Og i stedet for å bruke hjelm snudde gjerne den tidens racerkjørere sixpencen. Løpene hadde alltid enorme tilskuermasser, og i Norge var Bjørnstad et kjent navn fra avisenes spalter.

Vinnerbil

Han vant blant annet Polen Grand Prix i 1933, Finland Grand Prix i 1934 og -36, Sverige Grand Prix i 1936 og Torino Grand Prix i 1937 - for øvrig i den samme ERA'en som nå er til salgs!

Oslogutten Eugen Bjørnstad la opp i 1937, men ble dratt frem fra glemselen av norske media rundt 1990, og fikk en ny runde i rampelyset før han gikk bort i 1992.

Kjørte med åpen munn

Nå er altså Bjørnstads vinnerbil fra Torini '37 til salgs, gjennom auksjonsfirmaet Bonhams (www.bonhams.com). Der skriver de også om nordmannen som vant Torino Vetturetta, som var løpets formelle navn.

Visstnok kjørte han med åpen munn, slik Petter Solberg gjør - og med en brutal kjørestil som skremte vannet av konkurrentene. Og den gangen var racerbilen lakkert rød. Nordmannen ble deretter nummer tre i Djurgaardsloppet i Finland og nummer syv på Avusbanen i Berlin, før han solgte ERA'en til England.

Antatt pris er på rundt 500 000 pund; cirka 5 millioner kroner etter dagens kurs. Du kan registrere deg og legge inn bud via Bonhams nettside.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!