Hva sies om et nattsynsystem som automatisk kjenner igjen fotgjengere og gir de en egen farge på skjermen foran deg? Eller et frontmontert kamera som hjelper deg gjennom trange smug og ved parkering i trange P-hus?

Fremtiden er her - dette utstyret er nemlig tilgjengelig i BMWs nye 7-serie, som kommer på markedet i november.

I følge BMW selv setter den nye 7-serien en ny standard for luksus og komfort i sin klasse. Det overnevnte utstyret er for første gang tilgjengelig på en produksjonsbil, og bilen har også en rekke andre finesser å by på.

Blant annet er et system kalt DDC (Drive Dynamic Control) standardutstyr; dette systemet gjør at føreren selv kan bestemme oppsettet på bilens understell, rattutslag og motorrespons, alt ettersom hvordan dagsformen måtte være. Selvfølgelig er alt av sofistikert sikkerhetsutstyr - aktivt og passivt - også på plass. Men slapp av: Det er fortsatt mulig å deaktivere elektroniske "stylter" dersom du er i det lekne hjørnet.

Selv om den kommende luksus-sedanen blir som en teknologibombe å regne, blir den ingen miljøbombe. Ved hjelp av sitt EfficientDynamics-program på motorfronten, klarer BMW å holde utslipp og forbruk på et svært så akseptabelt nivå - uten å senke effekten, heller tvert i mot.

Innstegsmodellen, en 730d med en treliters turbodieselmotor, har i dagens 7-serie 231 hestekrefter, 520 Nm og et utslipp på 210 gram CO2 per kilometer. I den nye 730d vil tallene være 245 hester, 540 Nm og kun 192 gram CO2/km.

Det gjør den til den mest miljøvennlige 7-serien som noensinne er produsert, og det er også klasseledende blant sammenlignbare luksusbiler.

I tillegg til denne dieselmodellen - som vi regner med det vil gå mest av her på berget - kommer den nye 7-serien også i bensindrevne 740i- og 750i-utgaver. Selv om de to sistnevnte har voldsomme kraftresurser fra et høyt slagvolum, er utslippet og forbruket også her imponerende spiselig. En sekstrinns automatkasse er standard på alle utgavene til å begynne med.

Så gjenstår det bare å se om sofistikert teknologi, "grønn" profil og bayersk perfeksjonisme holder til å få de pengesterke til å droppe stjernen på Mercedes-panseret. Vi ser frem til å kunne sette bilen under lupen senere i år. Norske priser er enda ikke klare.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!