Vi synes Opel GT er en barsk bil. Men vi skulle ønske understellet sto mer i stil til eksteriøret, at interiøret var mye mindre plastpreget, og at den 260 hk spreke turbomotoren hadde en annen karakter.

Det er det tydeligvis flere som mener. Britiske Breckland har plukket fra hverandre en Opel GT, og brukt den som utgangspunkt for sin egen Beira.

Mer plass, mye mer motor

Karosserilinjene bærer fortsatt preg av opphavet, selv om Breckland har endret på det meste. Snuta og hekken er helt ny, og de har brukt lettvektsmaterialer for å redusere vekten.

Den nye hekken har også gitt litt mer lasteplass, noe som er så godt som fraværende i Opel GT. Det nedfellbare stofftaket er imidlertid fortsatt på plass i toseteren.

Hjertet - altså motoren - i den håndbygde bilen er nytt: en seksliters V8 fra Corvette. Den yter 400 hk, noe som er nok til å sende den 1400 kg tunge bilen fra stillestående til 100 km/t på under fem sekunder.

Motoren kan i tillegg kjøres på naturgass, noe som både gir lavt forbruk og lave utslipp, og lavere driftskostnader.

Ikke noe nytt hjul

- Vi ville ikke finne opp hjulet på nytt med Beira, forteller utviklingssjef Mark Easton i en pressemelding. - Derfor valgte vi å bruke en allerede ferdig utviklet bil, så vi kunne fokusere på å endre den der vi ønsket. Dette gjør også at vi kan bygge en bil uten ekstreme utviklingskostnader, noe som har knekt mang en sportsbilprodusent gjennom årene.

Alt i understellet er nytt, med nyutviklede biter fra blant andre understellspesialisten K&W. Bremsene er byttet til noen enorme greier, og hjulene er også større enn på Opel GT.

De har også oppgradert interiøret, med mer utstyr og mye mindre plast. Kunden kan dessuten selv bestemme materialer og farger, etter eget ønske og lommebok.

Blir kostbar

Vi har jo sett en god del britiske sportsbilprosjekter gjennom årene. Og ikke alle er blitt realitet. Men Beira skal bygges, den debuterer med rattet på riktig side, og skal selges både i Europa og ellers.

Men rimelig, det blir den ikke. Breckland antar at den vil koste 570 000 kroner i hjemlandet, og med våre avgifter på toppen blir den svært kostbar - en kjapp avgiftsberegning viser at prisen dobles om du skal ha norske skilt på bilen.

Les mer på www.brecklandtechnology.com.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!