Annonse

Vi har vært i München for å se nærmere på den lille ansiktsløftningen av Audi A3 og S3. Det er ikke store endringer det er snakk om, men noen detaljer - som ny støtfanger foran, vingeformede lykter (hvor LED-lykter er ekstrautstyr), blinklys i speilene og nye baklykter - gjør at de mest ihuga Audi-kjennerne vil se forskjell. Innvendig er senterkonsollen og noen brytere forandret, men alt i alt er ikke Audi A3 særlig forandret siden den kom for fem år siden.

Det mest interessante i forbindelse med årets facelift er at man nå kan få verstingutgaven S3 som Sportback, og ikke bare i tredørsversjon som tidligere. Dette gjør at man faktisk kan ta med seg barnevogna og kjøre til og fra barnehagen med Audi S3, for den som ønsker det.

Vi kjørte nye S3 Sportback på både motorvei, bygater og smale landeveier i Tyskland, og kan fastslå at her merker man ikke at det er en litt lengre Sportback og ikke en tredørs S3 man kjører. Kjøremessig er den som tidligere, og det er bra, for S3 er faktisk en av få sportslige Audier som jeg ikke synes er altfor tung og lite leken.

Magnetic Ride i A3

Nytt av året er at man nå kan få Audis "magnetic ride" - som gjør at man kan justere understellet mellom "basic" og "sport" - også på A3-modellene. På de fleste modellene er dette en unødvendig gimmick, men den har absolutt sin plass i S3. Bilen blir merkbart fastere i understellet og mer presis ved aktiv kjøring.

De 265 hestene fungerer som før mye bedre på tyske Autobahn'er enn på norske motorveier, men sett bilen i sjettegir, så er det behagelig å kjøre rundt i 80 også. Vi hadde manuell girkasse i vårt testeksemplar og er fortsatt så konservative at vi liker manuelle girkasser på sportslige biler som S3 best. Men man kan også få S tronic-girkassen til S3 hvis man ønsker det.

Kommer til sommeren

Nye Audi A3 og S3 Sportback kommer til Norge allerede til sommeren, men prisene er ennå ikke klare. Trolig vil de gå noe opp i forhold til dagens modell, og da må man spørre seg om det er verdt å betale mer for de fire ringene i grillen eller kjøpe en like stor bil for mindre penger?

Når det gjelder Sportback har ikke denne så mange direkte konkurrenter med sin mellomstørrelse mellom B- og C-segmentet. Når man i tillegg kan få S3 i Sportback-versjon tror vi det kommer til å bli solgt noen av denne. Til tross for at prisen er på godt over 700 000 kroner.

Martin Jensen, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og inspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!