Ikke uventet er Volvo representert på lista over de sikreste bilene i sitt segment fra EuroNCAPs kollisjonstester i 2015. Volvo XC90 er ikke listefyll, men troner øverst som den sikreste bilen som ble testet av det uavhengige testorganet i 2015.

Av totalt 40 kollisjonstestede biler, ble 24 belønnet med fem av fem stjerner. 11 oppnådde fire av fem stjerner, mens fire biler kun fikk tre av fem stjerner. Nederst på lista med kun to av fem stjerner, Lancia Ypsilon (selges ikke i Norge).

Viktigere enn antall stjerner, er den prosentvise scoren bilene får i de fire testkategoriene sikkerhet for voksne, sikkerhet for barn, fotgjengersikkerhet og sikkerhetsutstyr.

Volvo XC90 scoret henholdsvis 97 prosent for sikkerhet for voksne, 87 prosent for barn, 72 prosent for fotgjengere og 100 prosent for sikkerhetsutstyr, og er med det klasseledende.

Her er klassevinnerne i EuroNCAPs 2015-kollisjonstester:

  • Stor-SUV: Volvo XC90
  • Kompakt-SUV: Mercedes-Benz GLC
  • Mellomklasse: Jaguar XE
  • Kompaktklasse: Infiniti Q30
  • Småbil: Honda Jazz
  • Stor MPV (flerbruksbil): Ford Galaxy
  • Mellomstor MPV: Volkswagen Touran
  • Sportsbil: Mazda MX-5

(Artikkelen fortsetter under videoen)

https://www.youtube.com/watch?v=PVwgHvI9T7Y&feature=youtu.be

Tyskland, Sverige, Japan og England leder an

Med utgangspunkt i 2015-testene trekker EuroNCAP frem bilprodusenter fra Tyskland, Sverige, Japan og England som klasseledende på bilsikkerhet. Samtidig skal det nevnes at bilmodeller fra franske bilprodusenter er godt representert blant bilene som ble belønnet med fem av fem mulige stjerner.

Varebil/minibuss-trekløveret Toyota ProAce, Citroën Spacetourer og Peugeot Traveller (produseres av Peugeot/Citroën) er blant bilene med fem stjerner. Videre har Renault fire bilmodeller som oppnådde fem av fem stjerner; MPVen Espace, SUVen Kadjar, kompaktbilen Megane og familiesedanen Talisman.

Koreanske Kia og Hyundai viser at heller ikke de slurver med kollisjonssikkerheten. De aktuelle SUVene Sportage og Tucson ble begge belønnet med fem av fem stjerner.

STJERNESMELL: Sportsbilene gjorde det ikke spesielt bra i fjorårets kollisjonstester. Verst ut kom BMW Z4, som kun oppnådde tre av fem stjerner. © EuroNCAP

Kun tre stjerner til BMW Z4

Selv om vare- og pickupsegmentet har tatt store steg i riktig retning de siste årene, henger segmentet fortsatt etter familie- og SUV-segmentet på kollisjonssikkerhet. Nissan Navara og Mitsubishi L200 oppnådde kun fire stjerner i sine tester.

Enda verre er det for sportsbilene. At Mazda MX-5 ble kåret til segmentvinner er ikke spesielt imponerende når konkurrenter som Audi TT og BMW Z4 ligger blant de åtte siste på lista. MX-5 og TT med fire stjerner, BMW Z4 med kun tre.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!