Forbrukerrådets bilgarantiguide:

Den store bilgarantiguiden har to hovedoppgaver. For det første er den ment å gi deg oversikt over hvilke rettigheter du tilbys hos de ulike merkene. For det andre er den ment å gi norske bilimportører motivasjon for ytterligere å forbedre sine garantivilkår.

*Kilde: Forbrukerrådet

I går tok vi tok for oss bilmerkene med best garantivilkår i Norge basert på Forbrukerrådets bilgarantiguide. Her er bilmerkene med de dårligste garantivilkårene i Norge i dag.  

Det er med store øyne vi leser «rødlisten» i bilgarantiguiden til Forbrukerrådet – kategorien for bilmerkene med svakest garantivilkår. Japanske Subaru, et merke som for mange er synonymt med god kvalitet og driftssikkerhet i toppklasse, er med sine 0,5 poeng (Kia scoret 11,65 poeng), nederst på listen og må se seg slått av det rumenske billigmerket Dacia.

Subaru gir fem års nybilgaranti og 100 000 kilometer, men ingen år med ubegrenset kjørelengde. Til sammenligning gir Hyundai på 3. plass fem år og ubegrenset kjørelengde.   

Forbrukerrådet skriver: Bortsett fra at japanske Subarus nybilgaranti omfatter mesteparten av ekstrautstyret som monteres i Norge og at Subaru aksepterer at uavhengige verksteder gjennomfører lakk- og gjennomrustingskontroll, er det svært lite positivt å si om merkets garantivilkår. Tvert imot kan det nevnes at Subaru er et av svært få merker som ikke gir sine nybil-kunder gratis veihjelp.

Subaru er ett av få merker som har svekket sine vilkår. Sist gang ble Subaru rikelig belønnet for sin garantiutløpskontroll, noe importøren nå opplyser at de ikke lenger gjennomfører, heter det i bilgarantiguiden.

Artikkelen fortsetter under bildet.

DÅRLIGST VILKÅR: Forbrukerrådet mener at Subaru, som ikke lenger gjennomfører garantiutløpstkontroll, har dårligst garantivilkår i Norge i dag. © Terje Bjørnsen

Porsche på rødlisten

Over Subaru og rumenske Dacia, ligger Mazda med tre poeng og Land Rover med 3,45 poeng. På en 24. plass, altså merket med femte dårligst garantivilkår, ligger Porsche.

Porsche er nykommer på lista, og Forbrukerrådet mener at garantivilkårene er langt fra like eksklusive som bilene:

Riktignok tilbyr det tyske premium-merket gratis lånebil ved garanti- og reklamasjonsreparasjoner, noe som er svært positivt. Porsche gir også 5 år gratis veihjelp og tilbyr sine kunder gratis lakk- og gjennomrustningskontroll, samt 2 års garanti på garantibyttede komponenter.

Men Porsche gir en svak lakkgaranti (3 år) og har svake garantier for ekstrautstyr montert i Norge. Porsche mister også poeng fordi merket ikke aksepterer at uavhengige verksteder gjennomfører de jevnlige kontrollene som kreves for at lakk- og gjennomrustingsgarantiene skal være gjeldende.

Artikkelen fortsetter under bildet.

RÅ RÅTASS: Ford Focus ST går som en kule, har fantastiske kjøreegenskaper og er like praktisk som en helt vanlig Focus. Sekseren er vel fortjent. © Terje Bjørnsen

Storselgere med dårlige garantivilkår

Norges sjette mest solgte bilmerke i 2015, japanske Nissan, ligger rett over Porsche på listen på en 23. plass. Forbrukerrådet trekker fram at Nissan tilbyr fem år gratis veihjelp og at merket aksepterer at uavhengige verksteder utfører lakk- og gjennomrustingskontroll, men skriver også at Nissans garantivilkår inneholder relativt få lyspunkter.

Norges femte mest solgte bilmerke i 2015, Ford, ligger på plassen over Nissan og en 22. plass totalt, én plass bak Renault. Positivt for Ford, er at de klatrer noen plasser på listen.

I Forbrukerrådets bilgarantiguide fra 2013, lå nemlig Ford på sisteplass. Ford har ifølge Forbrukerrådet forbedret sine vilkår, og blir derfor belønnet med 4,70 poeng.

I bilgarantiguiden står det: Ford belønnes blant annet for å tilby gratis lånebil ved garanti- og reklamasjonsreparasjoner og for å tilby gratis lakk- og gjennomrustningskontroll. Merket tilbyr også 5 år lakkgaranti og 1 års garanti på garantibyttede komponenter. Men merket krever at merkeverksteder må gjennomføre lakk- og gjennomrustingskontroll og tilbyr en svak veihjelp.

Her finner du Forbrukerrådets bilgarantiguide og fullstendige tabeller.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!