Ken Block har de siste årene blitt kjent for sine voldsomme stuntvideoer som har blitt sett flere hundre millioner av ganger på YouTube. Mens han til å begynne med stort sett utførte stuntene sine i en ombygget Ford Fiesta, har han og resten av det såkalte Hoonigan-teamet begynt å bygge egne biler til formålet. I fjor dukket amerikaneren opp med en 750-hesters Mustang med firehjulsdrift, og nå har han igjen spritet opp en tilårskommen Ford.

Denne gangen er det rallylegenden Escort Mk. II RS som har vært basis for Blocks siste Gymkhana-prosjekt. Under panseret sitter det en litt mer beskjeden sak enn det vi har sett tidligere - en 2,5-liters sugemotor som yter 333 hester. Kreftene sendes til bakhjulene gjennom en sekstrinns sekvensiell girkasse.

Escorten Block har brukt som basis for den nye gymkhana-maskinen startet sitt liv som rallybil, men siden den ble lite brukt ble det bestemt at den skulle få et nytt liv. Understellet er spesialtilpasset for sladding på minimale områder - noe Block er kjent for. I tillegg har den fått et utseende som vil få puristene til å steile. Ekstreme skjermbreddere festet med nagler og en bredere sporvidde sørger for at Escorten har fått et litt mer moderne utseende.

Ken Block Ford Escort RS

BAKHJULSDRIFT: Escorten er kraftig bygget om, men har beholdt bakhjulsdriften. Det kan gi enda bredere kjøring i neste Gymkhana-film. Foto: Hoonigan

Kjent for ekstreme stunt

Selv om bilen vises frem nå, har ikke Block sluppet noen ny stuntvideo med Escorten i hovedrollen. Det eneste vi har sett er bildene av bilen og en video hvor bakdekkene får unngjelde. Hoonigan melder imidlertid om at de jobber med en nye såkalt Gymkhana-video hvor denne bilen skal ha hovedrollen. Det blir isåfall første gang Block bruker en bakhjulsdreven bil til disse videoene.

De siste årene har Block utført villere og villere stunt bak rattet i sine biler. Det startet med en video fra en nedlagt flyplass, mens det foreløpig siste kapitellet i historien (Gymkhana 7) ble tatt opp ved flere av Los Angeles mest kjente landemerker.

Gymkhana 7

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!