Martin Jansen

Her er BMWs nye toppmodell

Nye BMW 7-serie kommer til Norge til høsten. Senere kommer en ladbar versjon.

Vi har tidligere testet Mercedes S 500 med 4,7-liters V8-er med 456 hk og 700 Nm.

Denne gangen har vi prøvekjørt den ladbare versjonen (som nå heter S 500 e). Den har en V6-motor på 3,0 liter som yter 333 hk, og som jobber sammen med en elmotor på 116 hk.

Til sammen skal den ifølge Mercedes yte 442 hk og 650 Nm. Den er bare litt tregere enn vanlige S 500 som gjør 0-100 km/t på 4,8 sekunder. Hybriden skal greie sprinten på 5,2 sekunder.

0,28 liter per mil

Men der V8-eren har et oppgitt forbruk på 0,91 liter per mil, skal S 500e nøye seg med 0,28 liter per mil i henhold til den europeiske kjøresyklusen (New European Driving Cycle, eller NEDC).

Men NEDC er en standardisert laboratorietest som har vist seg lite egnet til å speile et realistisk forbruk.

På ren eldrift har S 500e en oppgitt rekkevidde på tre mil, og så lenge du greier å kjøre på eldrift er forbruket selvsagt lavt, men i snitt ligger vi mellom 0,7-1,0 liter per mil. (Vi målte S500 4Matic til 1,06 l/mil).

Det er en grunn til at bilen din bruker mye mer drivstoff enn oppgitt.

Siden NEDC legges til grunn for avgiftene, kommer S 500e gunstig ut sammenlignet med andre S-modeller.

VersjonPriser, krEngangsavgift, krHKNmEgenvektCO2-utslipp
S 500e (Lang)1.239.700287.0044426502140 kilo65 g/km
S 500 (Lang)1.598.400669.7664567001940 kilo199 g/km
S 300 BlueTec Hybrid (Lang)965.400198.2302045001960 kilo110 g/km
S 600 (Lang)2.357.800971.1755308302110 kilo268 g/km
S 63 AMG 4Matic (Lang)2.242.800941.0935859001995242 g/km
S 65 AMG (Lang)3.089.9001.145.68463010002175279 g/km
S 500 4Matic1.629.900699.1284567001975 kilo211 g/km

 

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

Stjeler bagasjevolum

Siden batteripakken stjeler mye plass, fås S 500e kun som lang versjon. Da får man et bagasjerom på 395 liter.

Til sammenligning har S 500 4Matic er bagasjerom på 530 liter.

Fire kjøreinnstillinger

S 500e har fire forskjellige driftsmodi, Hybrid, E-Modus, E-Sve og Charge.

  • I Hybrid - som er standardinnstilling veksler bilen automatisk mellom elmotor og forbrenningsmotoren, alt etter kapasiteten på batteriet.
  • I E-Modus kjøres bilen i ren eldrift. Avhenger selvsagt at det er strøm på batteriet.
  • I E-Save opprettholdes ladestatusen på batteriet. I denne modusen er det primært forbrenningsmotoren som jobber.
  • I Charge lades batteriet av forbrenningsmotoren og bremseenergi.

I tillegg til disse fire driftsinnstillingene finnes også tre forskjellige kjøremodi: Sport (S), Economy (E) og Economy+ (E+):

I S er forbrenningsmotoren alltid innkoblet.

I E+modus benytter bilen et radarstøttet bremsegjenvinningssystem. I tillegg gir (den haptiske) gasspedalen deg tilbakemelding om når du kan ta foten av pedalen for å spare energi uten å ofre ytelse.

Ikke morsom, men komfortabel

Som du ser av tabellen lenger opp i artikkelen, så er det bare S 65 AMG L som er tyngre enn S 500e, og den høye vekten merkes godt.

Selv med sportsinnstilling på både motor og understell, så er ikke S 500e er spesielt morsom bil å kjøre, selv med et dreiemoment på 650 Nm, men den er svært komfortabel.

Det skyldes det avanserte understellet, det lave støynivået og noen seter som vi gladelig skulle hatt i stuen.

Forsetene har et stort utvalg av massasjeprogrammer!

Den bilen som glir umerkelig over en typisk dårlig vedlikeholdt fartshump finnes neppe, men få gjør det bedre enn S 500e.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!