Nyhet: Brabus V250 BlueTec

Sjekk den familiebilen!

Med utgangspunkt i en V250 Bluetec har tuneren Brabus løftet den ultimate familiebilen til et nytt nivå.

Sist oppdatert

Den velrenommerte tuneren Brabus har nok en gang trimmet og forfinet en Mercedes. Denne gang dreier det seg ikke om en luksuriøs S-klasse eller en effektstinn SL. Brabus har tatt for seg den minst sportslige modellen i det etter hvert så enormt brede modellspekteret til Mercedes, nemlig V-klasse.

«Sprenger skalaen når det kommer til innvendig plass» skrev vi da vi testet familiebussen Mercedes V250 for kort tid siden, som på ingen måte ga et kjipt inntrykk. Høyt utstyrsnivå, behagelige skinnseter, flott komfort og enormt med plass var noen av bilens positive egenskaper som ble trukket fram.

Vi skrev også «det er ikke så enkelt å gjøre en klassisk «brødbil» lekker og elegant for øyet. Men Mercedes-Benz har gjort en god innsats med V-klasse». V-klasse i standardutførelse er utvilsomt mer enn god nok for folk flest.

Brabus er ikke som folk flest. De har gitt V250 Bluetec et realt ansiktsløft både utvendig og innvendig. Ny frontfanger med LED-grøftelys er på plass, samt en bakfanger fint tilpasset de fire eksosenderørene i krom fra det nye sportseksosanlegget.

Gode sko er også viktig. 19-toms aluminiumsfelger kledd med dekk i dimensjon 255/40R19 er med i pakken i tillegg til sportsfjæring som senker bilen 1,5-2,5 centimeter.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

FOR FART: Brabus har tatt tak i eksteriøret og utstyrt V250 med stylingpakke, 19-toms aluminiumsfelger og nytt sportseksosanlegg.
FOR FART: Brabus har tatt tak i eksteriøret og utstyrt V250 med stylingpakke, 19-toms aluminiumsfelger og nytt sportseksosanlegg. Foto: Brabus

Mer krutt under panseret

Det stopper ikke der. Med et mer aerodynamisk eksteriør, gode sko og oppgradert fjæring er V-klasse klar for mer motoreffekt.

Med utgangspunkt i 250-dieselen, en 2,14-liters firesylindret dieselmotor, har Brabus ved hjelp av programvareoppgradering hentet ut ytterligere 45 hestekrefter og 70 Newtonmeter. Totaleffekten hopper med det opp fra 190 til 235 hestekrefter og fra 440 til 510 Newtonmeter.

Dreiemomentet er fullt allerede fra 1400 omdreininger, så det er nok lite å utsette på trekkraften i høye gir. 0–100 km/t skal ifølge Brabus unnagjøres på 8,8 sekunder.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

TELEFONSTYRT:
TELEFONSTYRT: Foto: Brabus

Styres med telefonen

Brabus har gått virkelig grundig til verks på innsiden og trukket om stort sett det som er av seter og paneler i skinn og alcantara, mens underholdningsbiten er sikret takket være to 15,6-tommer skjermer som felles ned fra taket og stereoanlegg fra Sennheiser.

Og sist, men ikke minst: Alle interiørelementer, alt fra TV og stereo til betjening av skyvedørene, er koblet opp mot en 4G-ruter, slik at du kan betjene alt fra din smarttelefon.

Det er en bra buss!

Denne saken ble første gang publisert 05/06 2015, og sist oppdatert 01/05 2017.

Les også