Kort sagt:

+ Kul retro-design

+ Fantastisk gir og girdisplay

+ Flott teknisk design


- Litt vrien ergonomi til lange sykkelturer

Det trinnløse giret er teknisk sett det kuleste med denne sykkelen, som du kan bestille i et bredt spekter farger, fra signalrød til kremgul.

En klassisk "se og bli sett"-sykkel som egner seg til cruising i bygatene eller stødig jobbtransport. Den mer enn kjente designeren Phillipe Starck ahr hatt en finger med i spillet her.

- Sprekt design som skiller seg ut, fantastisk opplevelse av gir og motor. Skikkelige skjermer og integrert lys, skriver Tron i sine testnotater.

- Hipstersykkel med høy show-off-faktor som egner seg best til flanering gatelangs og kafebesøk. Christiania-bohemen ville elsket den, sier Marit.

Alle testerne slutter opp om designbiten og at det fine giret holder høy kvalitet. Ergonomien er vi mindre begeistrert for:

- Ikke sittestilling for meg. Ballongdekkene kan oppføre seg som sprettballer når man kjører framhjulet i en dump i høy fart - ingen demper, sier Tron.

- Mange vil ikke sitte bra på grunn av kort avstand sete-styre, bemerker Geir.

Les hele saken

Brukervennlighet: 5

Fint og selvforklarende Bosch-display. Enkel å stige inn/ut av, enkel å bære i en trapp, men tung - hele 25,9 kg. Girhåndtaket er kult og fungerer flott. 26-tommers dekk bidrar til god demping.

Motoropplevelse/assistanse: 4

Bosch Active Line har mindre guffe enn Performance Line. Det merkes først og fremst i motbakkene, hvor det går litt saktere. Tyngden på sykkelen gjør at drag lider litt - likevel godkjent. Den bruker ikke lenger tid på 8 km enn lettere sykler, viser det seg.

Komfort og manøvrering: 5

Bosch og Nuvinchi gjør den kvikk. Ellers god oversikt (sitter høyt) og er relativt letthåndterlig. Virker dog veldig tung når fortau skal forseres. Svinger enkelt unna hva det skal være, likevel. Best til kortere avstander for farten ikke er viktigst. Merk at man ikke bare kan skifte ut et styre for å få annen sittestilling her, siden kablingen er integrert. Komfortabelt og mykt sete. Litt kort mellom sete og styre, og intet stem å justere med. Den vil kanskje ikke passe ganske så mange. - Oppreist og nærmest tilbakelent. Noe er rart med proporsjonene fram til styret, for det begynte å verke i armene etter kort tid, sier Marit.

Teknisk design: 5

Retro-moderne og øye for detaljene. Alle kabler er skjult veldig elegant - til og med inne i styret og i bakskjermen. Men virker også overbygd - må den virkelig være så kraftig og tung? Kunne ikke batteriet vært integrert i den veldig tjukke ramma i stedet for å ligge i bagasjebrettet?

Bremser og gir: 6

Det trinnløse se navgiret med det kreative displayet dekker alle behov fra bratte motbakker til lange strekk. Det er kanskje det aller beste i kombinasjon med krankmotor. Litt intern motstand, likevel en drøm å sykle med. Velfungerende Shimano-skivebremser av en litt eldre utgave (sjekk modell). Gode bremser.

Verdi for pengene: 3

Du betaler mye for designen her.

Spesifikasjoner

Produsent
Pris 29 900,00
Vekt (kg) 25,9
Motor - plassering, type Bosch Active 250W, krank
Assistansenivåer 4: Eco, Tour, Sport, Turbo, (Off)
Dreiemoment og rekkevidde 47Nm. Rekkevidde opptil 10 mil, normalt i Norge 5-8 mil
Batteri Bosch 400Wh bagasjebrettmontert
Gir Nuvinci 360 trinnløst
Bremser Hydr.skive foran og bak
Ramme (type og størrelser) og gaffel Innsteg, aluminium,1 størrelse, stiv gaffel
Inkludert utstyr, derunder type lys, lås og skjermer Lys, skjermer, bagasjebrett, lås (Axa Solid)
Forhandlere Ca.35 forhandlere http://evoelsykler.no/forhandlere/
Se alle spesifikasjoner

Konklusjon

Stilfull designvinner

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!