Kort sagt:

+ Veldig godt skyv i motoren

+ Suveren teknisk design


- Spartansk utstyrt

Superfin design med helintegrert batteri. Motor med godt skyv. Ser minst ut som elsykkel i hele testen. Men prisen er stiv for en sykkel der du må betale 2000 kroner for å få med skjermer og lys.

Les hele saken

Brukervennlighet: 4

Leveres i utgangspunktet uten lys, er osv. Displayet er lite og vanskelig å lese i stor fart, men enkelt å bruke, litt lite informativt. Kan tas av. Batteriet kan lades på sykkelen. Pluss for lade-plugg i ramma.

Motoropplevelse/assistanse: 5

Godt skyv, om ikke like sterk som Bosch Performance og Yamaha i de bratteste bakkene. Men raskest av alle totalt sett - hjelper jo til 30 kmt! Det er jo pr. definisjon ikke lovlig, men veldig gøy. Mindre intern motstand enn krankmotorene når det skal sykles uassistert, men høy vekt er merkbart. Aldri noe rykk og napp. Men den har en tendens til å starte i lyskryss når du har foten på pedalen - holde inne bremsen må bli vanesak her. - Opplevde på vaskebrett på grusvei at momentsensoren slo inn og motoren akselererte selv om jeg ikke tråkket - det er ikke bra.Dessuten merker jeg vibrasjoner fra motoren gjennom hele ramma, sier Tron. - Veldig godt og kontant skyv fra Samsung-pakka, ingen "motstand" i området der motor kutter, bortimot lydløst i bruk bortsett fra når batteri belastes hardt, sømløs bruk av fire innstillinger (+ av), sier Geir.

Komfort og manøvrering: 5

Smidig og lett å manøvrere. Veldig godt balansert, med baknavsmotor og batteri i ramme. - Motoren svarer raskt takket være momentsensor. Dette er den beste av navmotorene på det punktet, mener Tron. - Sitter i en aktiv men også for meg komfortabel fremoverlent posisjon, hardt sete men det kan byttes ut, sier Geir.

Teknisk design: 6

Superfint design med helt integrert batteri. Utrolig lekkert og forseggjort. Skjulte kabler og diskret display. Eneste sykkel som ikke ser ut som en elsykkel. Motor i nav og topp integrert batteri. Lekre detaljer som hvite bremsekalipere og bremsehåndtak.

Bremser og gir: 4

Tektrobremsene var vanskelig å sentrere og subbet mye, mener en av våre testere. Modulasjonen er heller ikke så bra som på Shimano. Et enkelt girsystemet for en så dyr sykkel, mener Tron. Stort sprang mellom girene på kassetten bak.

Verdi for pengene: 3

Spartant utstyrt. Man bør forvente mer til denne prisen.

Spesifikasjoner

Produsent
Pris 26 900,00
Vekt (kg) 22,2
Motor - plassering, type Emotion 250W navmotor bak, med momentsensor
Assistansenivåer 4: Eco, Standard, Sport, Boost, (Off)
Dreiemoment og rekkevidde 38Nm (direkte på hjulet), rekkevidde opp til 9 mil, normalt i Norge 5-8 mil
Batteri Samsung 432Wh integrert i ramme
Gir Shimano 24 trinn
Bremser Hydr.skive foran og bak
Ramme (type og størrelser) og gaffel Herre (Cross) og dame (Jet), aluminium, 2 størrelser, dempergaffel
Inkludert utstyr, derunder type lys, lås og skjermer Kan leveres med lys, skjermer, bagasjebrett og solid lås for ca 2000 kr til sammen.
Forhandlere http://evoelsykler.no/forhandlere/ - ca. 35 forhandlere
Se alle spesifikasjoner

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!