Kort sagt:

+ Billig


- Nøklene må stå i mens du sykler

- Treg respons i motoren

- Ustabil og tung å manøvrere

- Vektfordeling som gir dårlig balanse

Det er alltid spennende å se hva Clas Ohlson kan by på i utstyrstester. Ofte hevder produktene seg overraskende godt.

Denne el-sykkelen har en pris som gjør at flere vil la seg friste til å prøve. Og selv om den ikke står seg så godt i denne testen, er det et godt stykke opp i pris til neste sykkel. Sykkelen hjelper deg opp bakkene, men er tung å manøvrere. 

Vi må også nevne at du får en svært bra hybridsykkel til denne prisen, om det er et alternativ.

Les hele saken

Brukervennlighet: 3

Irriterende med to nøkler. Nøklene må dessuten stå i både lås og batteri for å bruke sykkelen. Nøkkelknippe vil riste og enkeltnøkler har en tendens til å bli borte. Kan heldigvis lades uten å ta ut batteriet. Batteri kan lades på sykkel. Drøy motorforsinkelse.

Motoropplevelse/assistanse: 2

Mye frustrasjon her: - Totalt meningsløst å ha motor, når det eneste den klarer er å veie opp for at sykkelen er tung som bly. Ble mer sliten av å sykle denne hjem med høyeste motorhjelp enn å sykle på min helt ordinære hybridsykkel, sier Marit. Det er mange sekunders forsinkelse fra du starter å trå til motoren begynner å dra. Frustrerende om du prøver å starte i en motbakke. Trekker veldig dårlig i oppoverbakkene. Drøy momentforsinkelse når du tråkker i gang. Greit nok skyv når du først er i gang.

Komfort og manøvrering: 2

Ustabil og tung å manøvrere. Frontmotoren gjør den fronttung, og den høye batteriplasseringen gjør den topptung. Dårlig startrespons gjør den enda mindre egnet i trafikken. En fortaussykkel. - En sykle til butikken i forsteder-sykkel, sier Geir. - Vanskelig å justere fart både ved oppstart og ved bremsing. Stiv og tung og absolutt umulig å manøvrere i en trang sykkelbod. Var sliten og sur allerede før jeg hadde begynt å sykle. Og støtta knakk etter tredje gangs bruk, sier Marit. Sete oppleves som vondt av flere. Pluss at styret og setet kan justeres i høyde og vinkel uten verktøy.

Teknisk design: 2

- Bestemorsykkel med elendig vektfordeling, synes Marit. Sykkelen gir assistanse, tross alt, men den tekniske kvaliteten er altså mangelfull.

Bremser og gir: 2

- Kjipe V-bremser + pedalbrems. Ikke i nærheten av skivebremsenes effektivitet. Nexus 3-gir gir store sprang mellom girene og begrenset utvekslingsspenn, sier Tron. - Bakbremsen virker knapt. Navgiret har bare tre utvekslinger; gir betydelige bruksbegrensinger, sier Geir.

Verdi for pengene: 4

Det mest positive her er prisen, men du får en utrolig mye bedre vanlig sykkel for 9000 kroner.

Spesifikasjoner

Produsent Clas Ohlson
Pris 8 995,00
Vekt (kg) 23
Motor - plassering, type Børsteløs 250W motor i framnav
Assistansenivåer 6 nivåer
Dreiemoment og rekkevidde 38 N.m rekkevidde ca 50-60km. Ladetid ca. 5-6 timer for fullt batteri
Batteri 36V 10Ah Lithium ion
Gir 3-girs Shimano Inter3
Bremser Håndbrems foran OG bak, fast fotbrems i tillegg
Ramme (type og størrelser) og gaffel Lav ramme, aluminium ramme + gaffel
Inkludert utstyr, derunder type lys, lås og skjermer Ekstern LED-belysning foran og bak m. AA-batterier. Skjermer i plast, fastmontert lås + separat batterilås. Styre og sete justerbart uten verktøy. Innebyggd ringeklokke i håndbrems for sikkerhet.
Forhandlere Clas Ohlson
Se alle spesifikasjoner

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!