Kort sagt:

+ Grei pris


- Dels uforutsigbar respons i motoren

- Billig design

- Dårlig balansert

- Tungstyrt

Veiledende pris her er 15.000, men du får den for 10.000. Imidlertid har sykkelen en sentral teknisk utfordring: i nåværende versjon forsinkes reaksjonen fra motoren fra du tråkker. Dette betyr også at motoren er i drift i noen sekunder etter at du slutter å tråkke.

Du stopper motordriften ved å tråkke bakover, men driften oppleves likevel noe uforutsigbar i denne testen.

- Det kommer en ny versjon av sykkelen i juni der denne utfordringen vil være løst, opplyser Jan- Kristian Mardal i Telinet, som er norsk importør av sykkelen.

Med dette problemet løst får du en absolutt brukbar, om noe enkel, el-sykkel, med konkurransedyktig pris.

Les hele saken

Brukervennlighet: 3

Ikke noe display, ingen informasjon. Har skjermer og bærer, men er tung og uhåndterlig. Mange vil sette pris på håndgassen til trilling og bakkestart. 7 gir kombineres med gasshåndtak og tre intetsigende lys, intet display, dårlig kombinasjon. Mye utstyr og støtte, men dekselet rundt kjede ligger lavt og kommer borti trappetrinn etc. Pluss for batteri som kan lades uten å tas ut og for at man kan trille den i 6 km/t via gasshåndtak. Sykelen er tung - 25 kg. - Uten bruksanvisning tok det sin tid å skjønne hvordan man i det hele tatt skulle skru den på. Ikke display, må ha nøkkel for å bruke motoren. Ingen differansiering av styrke på motorkraften. Vanskelig å se hvor mye batteritid som er igjen.

Motoropplevelse/assistanse: 2

Liker ikke bratte bakker, men greit skyv på flata. Rotasjonssensoren fungerer ikke veldig godt. Forsinkelse både ved oppstart og kutt (se kommentar over). Som nevnt over gjør en feil i motoren at responsen blir uforutsigbar. Dette skal bli rettet opp i en ny versjon av sykkelen, som kommer i juni. Gasshåndtak gir marginal ekstrafart - noen ganger. Motoren bråker faktisk litt. Takler bratte bakker dårlig. Vanskelig å regulere farten pga 3-4 tråkk forsinkelse på motoren. Mye rykk og napp-sykling de første kilometerne. Ingen regulering av styrke på motorkraften. - Motoren sluttet plutselig å virke i en slak oppoverbakke - og da var det hakket før jeg måtte gå av og trille, sier Marit.

Komfort og manøvrering: 3

Lang, baktung. Tung å manøvrere og virker treg og lite responsiv. Tungt batteri høyt plassert bak på ramme gir høyt tyngdepunkt. Ingen smidig sykkel. Vanskelig å svinge ved lav fart. Tung å manøvrere, dårlig kontroll på farten. Skummelt både på fortau, i sykkelfeltet og i trafikken. Oppreist stilling gir god oversikt over trafikken, men ubehagelig vinkel på beina.

Teknisk design: 3

- Sykkelen ser utrolig jalla ut. Neppe designet av en syklist, sier Tron. Bysykkel-design, men ikke spesielt stilig. Merkelige proporsjoner. Egner seg dårlig for sykling der det er mye fotgjengere eller annen trafikk.

Bremser og gir: 3

Kun 7 gir. Tungt giret. Gjør at man "sitter på" i stedet for å sykle. Greie tektro-bremser, men ikke i klasse med Shimano som finnes mye av ellers i testen. Burde vært flere og særlig lavere gir. Selv på laveste gir er det for tungt å sykle uten motor.

Verdi for pengene: 4

Med motordrift-problemet løst er det relativt sett en riktig priset sykkel - en dobbelt så dyr sykkel har dobbelt så god kvalitet.

Spesifikasjoner

Produsent
Pris 14 995,00
Vekt (kg) 25
Motor - plassering, type 36V 250W (peak 350W) bakhjulsrevet
Assistansenivåer 1
Dreiemoment og rekkevidde Oppgitt rekkevidde 50-70 km.
Batteri 36V 10AH Li-ion, avtagbart
Gir 7-gear Shift Shimano Acera M360
Bremser Hydrauliske skivebremser foran/bak
Ramme (type og størrelser) og gaffel Aluminium, Top Gun gaffel, oljefylte støtdempere foran.
Inkludert utstyr, derunder type lys, lås og skjermer Håndgass, punkteringssikre dekk, ekstra lange justerbare sete- og styrestenger, batterilås, skjermer, bagasjebrett, stativ med drikkeflaske og LED-forlykt og baklys
Forhandlere Telinet Miljøprodukter AS, Strandveien 50, N-1366 Lysaker Mobile: +47 95 98 95 33, www.el-sykkel.no
Se alle spesifikasjoner

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!