Kort sagt:

+ Godt utstyrt

+ Brukervennlig

+ OK pris


- Dårlig vektfordeling

- Svake bakbremser

- Svak design

En av kandidatene i den lille klyngen av sykler til under 20.000.

- De burde gått for enten bestemordsign eller hybrid. Blandingen fungerer dårlig , synes Marit.

Dårlig manøvrering og vektfordeling er noe av problemet her - sykkelen er slitsom over lengre avstander.

Les hele saken

Brukervennlighet: 5

Lettforståelig display. Lys, skjermer, støtte, lås. Alt man trenger av utstyr, skikkelige skjermer med skvettlapper. Batteri kan lades på sykkelen, effektiv trillehjelp (håndtak). Mangler rekkevidde-info på display.

Motoropplevelse/assistanse: 3

Bra skyv, men rotasjonssensoren gjør at motoren slår sent inn og ikke kutter umiddelbart når man slutter å trå. Bremser tilkoblet motoren, slik at det kuttes umiddelbart når man bremser - dette er viktig på slike motorer! Sliter i de bratteste bakkene, der krankmotorene får bedre arbeidsforhold pga. girskift. Batteriet virker stort. Veldig godt skyv i bakker, men irriterende av/på-motorbasert nykking når en sykler jevnt rundt der motor kutter (og det gjøres ofte på flat vei). Kan også være litt treg med å starte ved nesten-stopp i motbakker. Vanskelig til tider å kontrollere farten pga. forsinkelse.

Komfort og manøvrering: 3

Føles veldig treg i manøvreringen. Navmotor bak og batteri under bagasjebrett bidrar til at den blir topptung og fryktelig baktung. Ikke god vektfordeling. Den føles veldig lett foran, og det gir ikke smidighet. Veldig bredt sete, som ikke nødvendigvis faller i smak. Oppreist sittestilling som duger kun til korte distanser. Stem kan reguleres. Sittestillingen er en utfordring for alle våre testere.

Teknisk design: 2

- Underlig miks av hybrid- og bestemordesign, sier Marit. Håpløs plassering av batteriet laaaaangt bak. Artig slisse for kabler bak seterør, men ellers er det ikke mye som imponerer her. Sykkelen ser rett og slett ikke bra ut.

Bremser og gir: 3

Det billige girsystemet funker ok, men er kun åttedelt. Grei utveksling. Tektro-bremsene med motorkutt er ok, men mangler bit og har litt hard modulasjon. Skivebremsene fungerer veldig dårlig bak.

Verdi for pengene: 4

Ikke den beste til under 20.000, dette.

Spesifikasjoner

Produsent
Pris 19 900,00
Vekt (kg) 27,5 (med 15,6 Ah batteri)
Motor - plassering, type Bakhjul, High Torque Dapu børsteløs med speedsensor (rotasjonssensor)
Assistansenivåer 5 + walk assist. Sømløs nivåstyring ved bruk av gasshåndtak
Dreiemoment og rekkevidde 36Nm - opptil 100km
Batteri 36V 16Ah - Samsung celler
Gir Shimano Altus 8
Bremser Tektro hydrauliske skivebremser foran og bak
Ramme (type og størrelser) og gaffel 6061 T4 T6 Aluminium Gaffel: SR Suntour aluminiumsgaffel med fjæring. Rammestørrelse: 42,7 (eUrban) 40cm (eCity). Hjulstørrelse: 26"
Inkludert utstyr, derunder type lys, lås og skjermer Skjermer, bagasjebrett med klemme, bjelle, støtte. Front- og baklys som henter strøm fra batteriet. Flaskeholder C-lås for avlåsing av bakhjul
Forhandlere Oslo Elsykkel, Bergen Elsykkel, Trøndelag Elsykkel Fosen Elsykkel. Komplett forhandlerliste på www.norsk-elsykkel.no
Se alle spesifikasjoner

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!