Kort sagt:

+ God kraft når det ikke er for bratt


- Displayet er ustabilt

- Svært baktung sykkel

Her er er mye vekt plassert bak på sykkelen, som gir en vektfordeling vi sliter med. Ustabilt batterdisdisplay trekker også ned. Ellers en kraftfull sykkel.

Les hele saken

Brukervennlighet: 5

Batteriindikatoren hopper opp og ned, uforutsigbart. - I løpet av mine 11 km til jobb, viste den alt fra fullt batteri til så godt som tomt - og så plutselig fullt igjen, sier Marit. Men batteristatus kan også sjekkes på en diode på batteriet, så det er ikke helt krise. Batteriet kan lades på sykkelen. Litt lite info i displayet, men ellers er systemet forsåvidt brukervennlig nok. Sykkelen har alt utstyr du trenger, lys, skjermer, bagasje osv. Trillehjelp-"gass".

Motoropplevelse/assistanse: 5

God på flata, men når ikke opp til de beste i oppoverbakkene.

Komfort og manøvrering: 4

God og oversiktlig sittestilling. Sittestillingen gjør den smidig og fin så lenge underlaget er godt. Når det humper litt, opp og ned fortauskanter for eksempel, er sykkelen fryktelig baktung (navmotor+bagasjebatteri). Merkbart topptung så fort man går av og skal trille og løfte. Justerbart stem, men det oppleves slarkete og vanskelig å stramme.

Teknisk design: 3

- Laster du noe på denne (for eksempel en 9-åring som ville sitte bakpå), steiler den, poengterer Marit. All vekten på bakhjulet er et balansemessig minus. Teknisk interessant med momentsensor i kranken, men den begynte fort å slarke og knirke. Sykkelen kunne med fordel hatt 28" hjul i stedet for 26", og batteriplasseringen gir ikke god balanse i sykkelen. Batteriet skrangler dessuten og vibrerer på dårlig underlag. Lett å ta av og på batteriet. Håndgassen som skal hjelpe deg i gang, virket bare av og til.

Bremser og gir: 4

Billig 8-delt Shimano Deore-gir, greie utvekslinger til pendling, men deler av testpanelet erfarte at det hoppet - det er kanskje en justeringssak. Bremsene er ikke like skarpe som mange andre i testen, må bruke litt makt.

Verdi for pengene: 3

Pris som gir forventninger om høy kvalitet. Innfrir ikke de kravene helt.

Spesifikasjoner

Produsent
Pris 26 400,00
Vekt (kg) 25
Motor - plassering, type Bakhjul, Atman børsteløs med hybridsensor (speed/torque)
Assistansenivåer 4 + walk assist. Sømløs nivåstyring ved bruk av gasshåndtak
Dreiemoment og rekkevidde 60Nm - opptil 140km
Batteri 36V 16Ah - Samsung celler
Gir Shimano Alivio 8
Bremser Tektro hydrauliske skivebremser foran og bak
Ramme (type og størrelser) og gaffel Hydro formed, 6061 Aluminium, 46,5 cm. Gaffel: Magnesium Suntour NEX/SR justérbar med preload og avlåsing. Hjulstørrelse: 26
Inkludert utstyr, derunder type lys, lås og skjermer Skjermer, bagasjebrett med klemme, bjelle, støtte. Front- og baklys som henter strøm fra batteriet. Flaskeholder.
Forhandlere Oslo Elsykkel, Bergen Elsykkel, Trøndelag Elsykkel, Fosen Elsykkel. Komplett forhandlerliste på www.norsk-elsykkel.no
Se alle spesifikasjoner

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!