Kort sagt:

+ Flott, intuitiv computer

+ Kraftfull motor med sømløse overganger

+ Nydelig teknisk utforming


- Motoren støyer litt

Les hele saken

Brukervennlighet: 6

Komplett elsykkel! Et minimum av knapper, likevel utrolig intuitivt. Batteriet fjernes med nøkkel, men kan stå på sykkelen under lading. Veldig fin computer som også viser tråkkfrekvens, temperatur, rekkevidde osv.Har alt av utstyr inkl lys. Informativt og lettlest display, batteri kan lades på sykkel.

Motoropplevelse/assistanse: 6

- Trodde ikke det kunne bli bedre enn Bosch Performance, men jeg tok feil. Flying home! sier Marit. Mer avrundet momentkurve mot slutten (27 km/t) enn Bosch gjør at man kanskje sykler en km/t saktere, men den har utrolig fin avslutning og start, noe som gjør at det ikke nykker og napper når man ligger og vaker i +/- 27 kmt. Meget fin momentføler. Eneste minuset er at motoren støyer mer en Bosch, og i overkant mye. Moduset under High/Turbo er faktisk mer brukbart her enn hos Bosch - det øker også rekkevidden kraftig. Den går som ei kule i motbakker. En slags plystrelyd høres godt når du tråkker på, men det blir en bagatell.

Komfort og manøvrering: 6

Man sitter godt, vekten er godt plassert. Ikke like tung i fronten som Kreidler. Bare Trek er smidigere. Demperen hjelper hybrid-dekkene på krakellert asfalt og dumper, men det kan slå hardt en og annen gang likevel. Funker både i trafikken og på gang/sykkelstier mellom syklister, pensjonister og vimsete unger på sparkesykkel. Flott sittestilling til tur- og pendlebruk. Noe mindre oppreist en Kreidler, og bredere styre. Litt hardt sete, men det kan jo byttes.

Teknisk design: 5

Kun minus for at batteri ikke er integrert slik som Emotion. Ellers er alt nydelig utført, med intern wire- og kabelføring.Alt oser av premium og klasse. Skikkelig skrudd sammen. Ser flott ut også, selv om batteriet ikke er integrert.

Bremser og gir: 5

- Shimano XT funker supert, men skulle gjerne ha sluppet krankgiret. Dog har Haibike utveksling nok til å tråkke i 40 + kmt, og det er jo fint, sier Tron. En av de letteste å trå etter at motoren kutter, men også her intern motstand i motoren. Utveksling for alle typer av sykling. Kontante og meget gode bremser. - En av få jeg ser for meg at jeg kunne syklet hjem uten motorhjelp, sier Marit.

Verdi for pengene: 4

Ikke dyrest faktisk, men best i test. Kvalitet hele veien.

Spesifikasjoner

Produsent
Pris 28 999,00
Vekt (kg) 22,7
Motor - plassering, type 250W Krankmontert Yamaha
Assistansenivåer Eco-Standard-High
Dreiemoment og rekkevidde 70Nm
Batteri Yamaha 36V 400Wh med dempet innfesting
Gir Shimano XT
Bremser Shimano XT Hydrauliske skivebremser
Ramme (type og størrelser) og gaffel Suntour NCX dempegaffel med lockout og 63mm vandring; RAMMER: Herre: 48cm-52cm-56cm-60cm Dame: 44cm-48cm-52cm
Inkludert utstyr, derunder type lys, lås og skjermer Inkludert Trelock lys, skjermer, bagasjebrett og støtte.
Forhandlere Se www.elsykler.no
Se alle spesifikasjoner

Vår karakter

{Best i test}

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!