Kort sagt:

+ God komfort


- Litt uforutsigbar manøvrering

- Dårlig kraft i motbakker

- Felgbremser

- Tung og stiv sykkel

Flyers hvite modell i testen er den eneste med bremseklosser. God komfort har den, men teknisk når den ikke opp til mange andre sykler i samme prisklasse.

Les hele saken

Brukervennlighet: 3

Her drar motoren på ved det minste dytt på pedalene - også når den ikke burde det, som når man bare flytter på sykkelen - det kan gjøre manøvrering på trange steder litt uforutsigbart. Ellers greit enkelt å forstå motorsystemet. Har alt av utstyr inkl. lys og lås; litt kort bakskjerm. Demper. Veldig tung (25 kg). Enkel justering av høyde på styret. Batteri kan lades på sykkel. Oversiktlig display.

Motoropplevelse/assistanse: 4

Greit skyv, fire innstillinger, rask motorrespons. Men oppleves treg sammenlignet med Bosch og til og med Shimano. Greier ikke å holde 25 km/t i motbakkene. Lite forskjell på "normal" og "high" motorkraft. Føler behov for å tråkke på litt selv, men sittestillingen gjør det vanskelig.

Komfort og manøvrering: 4

- Litt tung og treig, vanskelig å kontrollere fart ettersom motor og gir virker som de ikke liker hverandre noe særlig, sier Marit. Lange kjedestag (batteriplassering) og veldig tung sykkel gjør at den føles treg å svinge og manøvrere. Det hjelper ikke akkurat at motorfølelsen ikke er så bra og at girene er lite optimale for krankmotor. Ingen smidig sykkel; passer bedre for halvlang pendling enn bysentrum. Veldig komfortorientert. Høyt styre som kan justeres enda høyere med hurtigkobling. Veldig oppreist og innbyr dermed ikke til mye egentråkking. Veldig komfortabel å sitte på og bruke, i det store og hele. Hybridsykkel for mellomlang pendling og bedagelige sykkelturer.

Teknisk design: 3

Kjekt med dynamonav og lys, men ville mye heller hatt disc-nav og skivebremser. Tursykkel med høy front og oppreist sittestilling. Veldig klumpete batteriløsning. - Strobeblinking på lyset som jeg ikke fikk til å skru av - fare for å påføre andre trafikanter migrene, sier Marit.

Bremser og gir: 3

Hydrauliske felgbremser!!! Blast from the past! Biter bra, men det vil bli mye bytting av bremseklosser sammenlignet med skivebremser. Nexus-giret passer dårlig til krankmotor. Å gire til lettere gir i motbakke, når motoren gir belastning på navet, gjør girskift umulig. Du må da lette på tråkket for å gire. Veldig upraktisk. Dog et pluss at disse girene er vedlikeholdsfrie. Navgir med åtte trinn - mer driftssikkert for året rundt-sykling (ligger beskyttet i navet), men skulle gjerne hatt et par tyngre ekstra gir for store hastigheter.

Verdi for pengene: 3

Teknisk sett en for svak sykkel til prisen.

Spesifikasjoner

Produsent
Pris 26 900,00
Vekt (kg) 25
Motor - plassering, type Panasonic krankmotor 250W
Assistansenivåer Eco, Standard, High
Dreiemoment og rekkevidde 65Nm, 5-10 mil
Batteri 12Ah (kan oppgraderes til 15 eller 18Ah)
Gir Shimano Nexus navgir (8sp) (mulig å oppgradere)
Bremser Magura HS11 hydrauliske felgbremser (mulig å oppgradere)
Ramme (type og størrelser) og gaffel Innstegs-, trapes og herreramme. 45cm/50cm/55cm/60cm. SR Suntour NRX låsbar demping.
Inkludert utstyr, derunder type lys, lås og skjermer Demping i sete, høyt og vinkeljusterbart styre, lys, lås, skjermer og sykkelpumpe
Forhandlere SCUSHI elsykkel, se også www.flyer.no/finn-forhandler/
Se alle spesifikasjoner

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!