Kort sagt:

+ Pen sykkel

+ Gunstig pris


- Nøkkel må stå i

- Baktung, med batteriet bak

- Svak girskifter

- Motoren sliter i motbakker

Grei nok sykkel, men enkelte tekniske minus trekker ned, særlig slet vi med girskifteren. 

Les hele saken

Brukervennlighet: 3

Nøkkel MÅ stå i og baklys være på (!) for at batteriet skal virke. En opplagt ulempe - nøkkelknippet rasler, enkeltnøkler forsvinner. Kan lades med batteriet i sykkelen. Pluss for igangsettingsgass (trillefart), men stort minus for manglende computer. Litt kronglete å få batteriet ut/inn fra under bagasjebrettet. Mangler skikkelig display, og batterikapasitet virker å være ganske dårlig. Display med blå lys som er vanskelige å se i skarpt lys, samt vanskelig å trykke på knappene mens man sykler. Underlig løsning for girskifter på styret - må enten ha veldig lang tommel eller flytte hånda for å kunne gire.

Motoropplevelse/assistanse: 4

Merkbart mindre skyv enn krankmotorene. Ikke momentsensor, men rotasjonssensor (der blir gassen fin ved start i motbakker). Den reagerer med en gang den dukker under 25 km/t. Starter greit raskt når man starter å trå, men ikke som krankmotorene eller Emotion med momentsensor. Veldig enkelt system, ingen computer. Men pluss for ganske stort batteri 13,6 Ah/ 490 Wh. I bratte motbakker må man være med å trå. Men i vanlig terreng fungerer det helt greit.

Komfort og manøvrering: 4

Sitter forsåvidt godt her, og sykkelen er fin å manøvrere helt til man kjenner at all vekt sitter bak. Veldig baktung når man skal opp og ned fortauskanter, og det rister godt på brostein. Det kan være en ulempe i bytrafikk. Heller ikke problematisk dårlig. Bare veldig middels.

Teknisk design: 4

For så vidt en pen, solid og enkel sykkel, men endel mindre elegante kabelføringer og -koblinger, og batteri under bagasjebrettet er ikke en bra løsning, som gjør den tyngre å sykle.

Bremser og gir: 3

8-delt billiggir fra Shimano. Funker greit når det er nytt og justert, men merker fort at det ikke er like presist. Tung og uergonomisk girskifter. Hydrauliske skivebremser med el-kutt. Funker greit, men har ikke den beste ergonomien, modulasjonen eller stoppekraften sammenlignet med alle de gode Shimano-bremsene. Utvekslingen i giret er for høy. Skivebremsene tar greit også, men ikke spesielt jevnt (litt ketchup-effekt).

Verdi for pengene: 4

En av de få under 20.000. Så vidt. Ikke det beste kjøpet, selv om prisen er lav, relativt sett.

Spesifikasjoner

Produsent
Pris 19 498,00
Vekt (kg) 22
Motor - plassering, type Promovec 250W bakhjulsmontert navmotor med speedsensor.
Assistansenivåer 5 assistansenivåer (Har også walk assist)
Dreiemoment og rekkevidde Med batteri på 6,6AH: ca. 30 -70 km
Batteri 36V batteri med 6,6AH (denne prisen), 8,8AH eller 13,6AH
Gir Shimano Alivio-8 (Shimano Alivio 8 RD-M410-L)
Bremser Tektro Dorado hydrauliske skivebremser
Ramme (type og størrelser) og gaffel E-Green P2 aluminiumsramme Str 51-53,5-58cm (E-Green P2 Hybr Alu 700C Gent Disc) Gaffel: Rigid P2 Disc Alloy
Inkludert utstyr, derunder type lys, lås og skjermer Støtte og bagasjebærer. Heldekkende spileskjermer. Rødt baklys i batteriet.
Forhandlere Sportsbutikker over hele landet og www.meridastore.no http://www.merida.no/forhandlere#/
Se alle spesifikasjoner

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!