Det er på tide å få på sommerhjulene, og sette vekk vinterdekka, men ut over det å sjekke mønsterdybden (Minimum 1,6 mm - helst 3,0 mm for å ikke bli offer for vannplaning) bør du også sjekke DOT, altså produksjonsdatoen. Gummi er på mange måter ferskvare, og det mister dermed noen viktige egenskaper over tid.

I bildet over viser vi hvor du vanligvis finner datostemplingen. DOT angis med fire siffer, hvor de to første angir ukenummeret og de to siste angir årstallet. 5011 betyr for eksempel at dekket ble laget i uke 50 i 2011.

Ifølge bransjen selv starter ikke aldringsprosessen før dekket kommer på bilen.Forutsatt at det ble lagret riktig da. Sollys og varme er for eksempel to ting som sliter, i tillegg til bruken.

Leser du i instruksjonsboka kan du for eksempel få greie at dekkets alder ikke bør overstige seks år (BMW). Andre vil hevde fem år, men det er uansett ikke lurt å kjøre rundt på mye eldre dekk, selv om mønsterdybden er lovlig.

 

- Ikke bare ferskvare

- Før brukte vi å si at dekk er ferskvare ja. Men dette har endret seg noe. Selv ville jeg ikke ha hatt problemer med å kjøpe et tre år gammelt dekk som var lagret riktig, altså mørkt, tørt og kaldt.

Det sier bilmekaniker og kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen hos NAF.

Han legger videre til at det er annet moment som kommer inn her, og det er at du kan gå glipp av ny utvikling om du velger å kjøpe et et eldre dekk.

- Men så kan du også prute da, avslutter Engebretsen.

Hasle 06052011 Jan Ivar Engebretsen NAF=

SJEKK: Lagret riktig kan dekkene vare lenge, sier Jan Ivar Engebretsen hos NAF. FOTO: NAF

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!