Nyhet: Jaguar XF 2016

Rett i strupen på BMW 5-serie og Audi A6

Og med dashbordteknologi som i Mercedes S-klasse.

Sist oppdatert

Og kanskje en og annen Tesla? Hva vet vi?

Det vi vet, er at nye XF ikke kommer som hybrid eller elbil. Foreløpig.

Det betyr ikke at Jaguar ikke tenker miljø når de lanserer en helt ny bil. Den nye motorserien, Ingenium, er nemlig på plass under panseret, en toliters firesylindret dieselmotor på 163 hestekrefter. Denne slipper kun ut 104 gram CO2 per kilometer (tilsvarer 0,4 l/mil), noe Jaguar hevder er best i sin klasse - bedre enn BMW 5-serie, Mercedes E-klasse og Audi A6.

Ingeniummotorene er kort fortalt en rekke effektversjoner av en og samme motor. Det vil blant annet komme en 180-hestersversjon av samme motor med vesentlig bedre dreiemoment enn 163-hesterens 380 Newtonmeter, med 430 Newtonmeter.

SOM I S-KLASSE: De analoge instrumentene i instrumentklusteret er byttet ut med en 12,3 tommers skjerm, akkurat som i Mercedes S-klasse og Audi TT.
SOM I S-KLASSE: De analoge instrumentene i instrumentklusteret er byttet ut med en 12,3 tommers skjerm, akkurat som i Mercedes S-klasse og Audi TT.

Toget går

Men det er ikke alt. Som seg hør og bør vil Jaguar også tilby effektstinne V6-motorer i XF, der en treliters twinturbodiesel er mest oppsiktsvekkende. Ikke på grunn av de 300 hestekreftene, men det godstog-lignende dreiemomentet på hele 700 Newtonmeter.

Sist, og definitivt ikke minst, er en treliters bensin-V6er med kompressor, en motor vi vil tro er en videreutviklet versjon av den vi testet i dagens XF. I nye XF yter den 380 hestekrefter og 450 Newtonmeter.

Alle motorene vil leveres i kombinasjon med en åttetrinns automatgirkasse, men Ingeniumserien, altså toliteren, vil også leveres med sekstrinns manuell girkasse.

LAVT FORBRUK: Med de nye Ingenium-motorene på plass, lover jaguar at XF skal ha lavest forbruk i sin klasse. Motorverjonen med 163 hestekrefter og 380 Newtonmeter skal klare seg med 0,4 l/mil.
LAVT FORBRUK: Med de nye Ingenium-motorene på plass, lover jaguar at XF skal ha lavest forbruk i sin klasse. Motorverjonen med 163 hestekrefter og 380 Newtonmeter skal klare seg med 0,4 l/mil.

Mindre, men bedre plass

Ved å bruke aluminium i stedet for stål i konstruksjonen, skal nye XF være 190 kilo lettere enn dagens XF.

Litt overraskende er det at nye XF er sju millimeter kortere og 3 millimeter lavere enn dagens modell – det pleier å gå motsatt vei.

Men, akselavstanden er forlenget med hele 51 millimeter, et kjent triks for å bedre den innvendige plassen. Jaguar trekker fram bakseteplassen og hevder den er best i sin klasse.

Infotainmentløsningen i XF er helt ny. En 10,2 tommers touch-skjerm i dashbordet lar deg styre alt fra musikk til karttjenester, mens de analoge instrumentene i instrumentklusteret foran rattet er byttet ut med en 12,3 tommers skjerm som i Mercedes S-klasse og Audi TT.

Nye Jaguar XF vises for første gang for publikum under New York Auto Show i påsken og kommer til Norge til høsten. Norske priser er foreløpig ikke klare.

Denne saken ble første gang publisert 25/03 2015, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også