Nyhet: Range Rover Evoque

Skal nøye seg med 0,42 liter på mila

Fire år etter lanseringen av den barskeste kompakt-SUV-en på markedet, presenterer Land Rover en ny og oppgradert Range Rover Evoque.

Sist oppdatert

Den ble raskt et stilikon da den ble lansert tilbake i 2011. Det ultramoderne designet og den barske framtoningen vekket uten tvil følelser, og Range Rover Evoque ble raskt en suksess i trendy miljøer.

Vi her i Klikk.no/motor testet design-SUV-en i oktober 2011 og skrev den gang at vi aldri hadde sett en bil få så mye oppmerksomhet som Evoque.

Terrengegenskapene og det robuste interiøret ble trukket fram som gode egenskaper, men vi savnet bedre plass innvendig og syntes prisen var for høy.

Vi ga den også dårlig karakter for kjøreegenskapene. Evoque fikk nemlig store problemer da vi kjørte den gjennom elgtest og dobbel unnamanøver i hastigheter konkurrenter som BMW X1, Audi Q3 og Volvo XC60 taklet med stor ro.

Men, nok om det. Snart kommer en ny Evoque, og for alt vi vet har Land Rover tatt grep som gjør at deres nye kompakt-SUV takler den slags utfordringer langt bedre.

STADIG BEDRE: Nye seter, nye dørtrekk og en ny infotainment-enhet med 8-tommers skjerm løfter inntrykket, mens filholder og nødbremseassistent hever sikkerhetsnivået.
STADIG BEDRE: Nye seter, nye dørtrekk og en ny infotainment-enhet med 8-tommers skjerm løfter inntrykket, mens filholder og nødbremseassistent hever sikkerhetsnivået.

Ny motor – lavt forbruk

I tillegg til et oppfrisket ytre og viktig tilleggsutstyr er den nye motoren det mest spennende med kommende Evoque, som vises for første gang under bilmessa i Genève i begynnelsen av mars.

Motoren, en nyutviklet firesylindret dieselmotor (Ingenium) på enten 150 eller 180 hestekrefter, skal ifølge produsenten være markedsledende på drivstofforbruk og CO2-utslipp.

Med forhjulstrekk har 150-hesteren et oppgitt forbruk og CO2-utslipp på 0,42 l/mil og 109 gr/km (150 hk). 180-hesteren skal på sin side nøye seg med 0,48 l/mil og ha et CO2-utslipp på 125 gr/km.

For første gang i historien vil Land Rover tilby en firehjulsdreven modell med CO2-utslipp lavere enn 130 gr/km.

STILIKON: Med mange små visuelle endringer løfter Land Rover Evoque til nye høyder. Evoque er og blir et stilikon blant kompakt-SUV-ene.
STILIKON: Med mange små visuelle endringer løfter Land Rover Evoque til nye høyder. Evoque er og blir et stilikon blant kompakt-SUV-ene.

Design, design, design, og nytt utstyr

Du skal være kjenner for å skille nye Evoque fra dagens, for de visuelle endringene er ikke store. Mange små endringer, som en frontfanger med større luftinntak og smalere grøftelys (LED-teknologi), samt to nye griller, løfter designet nok til Evoque bevarer sitt trendy og ultramoderne image.

Nye Evoque stiller også med ny takspoiler med «finner» på bakluka og ny aluminiumsfelg-design (3 alternativer). Den har også nye seter, dørtrekk og et nytt infotainmentsystem med 8-tommers berøringsskjerm.

At Land Rover tilbyr adaptive lys (LED-teknologi) i nye Evoque er vel og bra, men aller viktigst er spranget de gjør på aktivt sikkerhetsutstyr.

I tillegg til filholder (holder deg i din kjørebane) vil Evoque tilbys med nødbremsefunksjon. Et såkalt stereo-digitalkamera skanner veibanen og identifiserer potensielle farer. Systemet varsler deretter føreren og bremser (stopper) bilen om nødvendig.

Som fører vil du også bli varslet dersom bilen registrerer at du er trøtt og uoppmerksom med både visuelle og auditive virkemidler.

Denne saken ble første gang publisert 24/02 2015, og sist oppdatert 25/06 2017.

Les også